clear

zoeken

search

Modern koopgedrag: De Drvkkery vs Bol.com

01 april 2012

Toen Blijven leren van Bol.com deel zoveel vorige maand op Twitter verscheen kreeg ik een vermanende reply, met knipoog, van @Drvkkery. Monique Eskens (de enige medewerkster die bij mijn weten de tweets van deze winkel verzorgt) liet zien hoe webcare in de praktijk kan werken. In het bewuste bericht maakte ik melding van een boek dat ik had aangeschaft bij Bol. Monique twitterde dat ik het boek ook bij De Drvkkery had kunnen bestellen.

Sommige mensen zouden zo’n tweet misschien als licht opdringerig ervaren, maar dat gold niet voor mij. Met Monique boomde ik in het verleden namelijk al vaker over lokaal denken, gemakswinkelen en de impact van online boekenwinkels op het toekomstperspectief van De Drvkkery. Daarom vond ik het juist heel goed, dat ik vriendelijk terecht werd gewezen.

Afgelopen week dreigde ik weer een impulsaankoop te doen, maar deze keer bedacht ik me op tijd, mede dankzij de tweet van Monique een maand eerder. Ik stelde de impuls uit tot de dag daarop (is het dan nog steeds een impuls?) en wandelde naar de Middelburgse Markt. Eenmaal in de winkel zocht ik tevergeefs naar het boek van Pink. Ik informeerde bij een medewerkster die boeken aan het opruimen was of het boek op voorraad was. Dat bleek niet het geval te zijn. Ze kon het echter wel voor me bestellen, het boek zou dan twee dagen later dan voor me klaar liggen. Ik zou dan ook gebeld worden.
Geen probleem natuurlijk. Ik grapte nog dat ik niet anders zou durven omdat “ik anders weer op mijn mieter zou krijgen op Twitter”. Gebeld werd ik die vrijdag niet. In plaats daarvan ontving ik ‘s ochtends een tweet waarin ik ook nog eens bedankt werd voor mijn bestelling. Dat maakte de webcare helemaal af. Snel, persoonlijk, attent: de meerwaarde van lokaal in een notendop.

Gisteren moest ik weer aan de toekomst van De Drvkkery denken. En aan die van bibliotheken, uiteraard. Op Emerce las ik dat de service van Bol binnenkort nog beter wordt. Als je voor 13.30 je bestelling plaatst is het mogelijk om de gekochte artikelen nog dezelfde dag te ontvangen. Ai. Ik weet niet wat dat grapje zal gaan kosten, maar ik stel me zo voor dat veel mensen die service zullen waarderen. Het zal de concurrentiepositie van Ahold (dat Bol onlangs overnam) hoe dan ook versterken.

Ik gun De Drvkkery meer dan Ahold. Ik hou immers van lokaal en van diversiteit. Maar ik ben ook een lui varken….en zeker niet het enige luie varken in Middelburg. Daarom denk ik dat voor deze winkel van groot belang is dat mensen als Monique alle ruimte blijven krijgen. Dat zulke medewerkers vorstelijk beloond worden voor hun ambassadeursrol. Zij twittert er namelijk ook op los in haar vrije tijd, ook op zondag. Dat zijn nu precies de dingen waarmee je je als ‘traditionele winkel’ nog kunt onderscheiden. En als bibliotheek dus…

Zie ook: Hoe Bol.com Nederland veroverde.

@

Afbeelding

3 Reacties

  1. Dick Anbeek schreef:

    Edwin, bedankt voor het compliment aan Monique. Ik ben natuurlijk erg blij met Monique in ons bedrijf. Met de Drukkerij proberen wij de digitale wereld te verenigen met de ouderwetse boekhandel, waar kennis en passie centraal staan. En we willen geworteld zijn in onze regio: Zeeland. Bij het lanceren van onze nieuwe website (binnen enkele maanden) komen we ook met een actie waarin de regio centraal zal staan. Daar hebben we mensen als Monique voor nodig, maar ook mensen als jij. Dank! Dick Anbeek

  2. Dag Dick, wat leuk dat je de moeite neemt te reageren en mooi ook om te lezen hoe je er over denkt. Ik heb er alle vertrouwen in dat De Drukkerij zich zal weten te handhaven in deze roerige tijden. Veel succes ermee…en graag gedaan!

  3. J. Geraets schreef:

    Geen Monique de ruimte !! Yeah.

Reageer