clear

zoeken

search

Gratis toegang tot internet nog steeds controversieel

23 mei 2007


Het is bij mijn weten het meest controversiële onderwerp in de bibliotheekwereld: het al dan niet gratis aanbieden van toegang tot internet in de bibliotheek.
Ik heb in mijn eigen omgeving gezien tot hoeveel discussie de beslissing om het wel te doen kan leiden en maak nu uit een discussie op NEDBIB-L (zie archief mei 2007) op dat de meningsverschillen elders in Nederland ook groot zijn.

Ik kan mezelf best verplaatsen in de emoties die gepaard gaan met sommige veranderingen. Het is voor oudgedienden niet eenvoudig om te accepteren dat er grote verschuivingen plaatsvinden in de wijze waarop mensen informatie tot zich nemen en dat dit grote gevolgen heeft voor de rol die bibliotheken vervullen.
Ik wil daarmee geen oordeel verbinden aan het nieuwe informatiegedrag; ik wil alleen maar zeggen dat het een ontwikkeling is waar je kop niet voor in het zand moet steken. Als je dat wel doet verwordt je tot fossiel instituut, raak je uit de gratie en word je uiteindelijk misschien zelfs wel overbodig. Of transformeer je in het beste geval tot boekenmuseum.
Ik ga nu wel heel kort door de bocht maar in de kern is dat wel wat ik geloof.

Ik wil niet te veel in herhaling vallen maar omdat de controverse nog steeds voortleeft lijkt het me toch wel zinvol om hier te verwijzen naar een aantal oude posts en de notitie ‘Gratis internet in de Zeeuwse Bibliotheek’ die ik schreef in 2005. Ik heb die notitie licht aangepast omdat een deel van de inhoud alleen voor interne publicatie bestemd is. Ook bijgevoegd: het rapport Mediawijsheid, van de Raad voor Cultuur.

Toegegeven: het aanbieden van gratis internet heeft heel wat voeten in de aarde maar ik meen het oprecht als ik zeg dat het je organisatie goed doet. Het is mooie dienstverlening die heel veel nieuwe kansen biedt v.w.b. contacten met zowel oude als nieuwe doelgroepen, media-educatie en laagdrempelige, vrije toegang tot informatie. Je kunt daarvan vinden wat je wilt maar je kunt niet ontkennen dat het bittere noodzaak is dat juist aan die zaken wordt gewerkt in bibliotheken. En dat we daar met z’n allen over moeten nadenken.

//edwinmijnsbergen.nl/2006/02/26/de-controverse-gratis-toegang-to/

//edwinmijnsbergen.nl/2006/04/21/leeg-is-lelijk-de-bloedende/

//zbdigitaal.blogspot.com/2006/11/een-multimediale-hangplek-voor.html

//edwinmijnsbergen.nl/2006/11/18/jonge-politici-pleiten-voor-gratis/

//edwinmijnsbergen.nl/2006/11/25/wachten-op-een-pc-doe-je-in-de/

@

4 Reacties

  1. Jeroen Last schreef:

    Hallo Edwin,
    Bij BiblioNova bieden we in alle 18 vestigingen inmiddels al twee jaar gratis internet aan. Ook is er in iedere vestiging minstens één office-werkplek gratis beschikbaar voor onze klanten. Alleen printen kost geld (10 eurocent, kleur 20 cent).
    In de grotere vestigingen is er wel veel druk op een goede verdeling van de vraag (die is erg groot), maar doorgaans gaat dat zonder al te stringent te hoeven optreden heel behoorlijk.
    Echt veel verschillende soorten gebruikers maken gebruik van dit aanbod ; er zijn erbij die vanaf de eerste tot de laatste minuut in de bibliotheek ‘wonen’ en bijkans gebakken aan de pc zitten (er zijn enkele nieuwe romanciers uit voortgekomen! die via //www.boekscout.nl publiceren en uitgeven) tot, ook veel, de snelle mailcheckers die binnen 2 minuten weer vertrokken zijn.
    We zijn nog aan ‘t brainstormen over de grote groep chatters, daar willen we iets mee…
    Groet,
    Jeroen

  2. (-_-)zzZZzz schreef:

    Juist bibliotheken zouden naar mijn mening gratis internet moeten aanbieden… de instelling waar ik werk doet dat overigens ook en al net zolang als er internet aan de gebruikers wordt aangeboden.

    Hier in Den Haag betaal je als klant bij de Openbare Bieb evenveel dan in een commercieel internetcafe. Niet leden betalen zelfs nog veel meer. Een absurde situatie natuurlijk waarmee die bibliotheken zichzelf uit de markt prijzen…

  3. Daan schreef:

    Als klant (en dit keer dus niet als informatie specialist) zou ik het alleen maar toejuichen als mijn openbare bibliotheek er ook toe zou overstappen. Nu is het betaald maar wellicht wordt dat anders als ze over een paar maanden een nieuw gebouw betrekken. En dan vind ik het ook prima als dat op basis van je lenergegevens gaat, niets mis mee. Niet dat ik er overigens veel gebruik van zou maken want ik kan thuis achter mijn computer kruipen maar vooral uit het oogpunt van klantvriendelijkheid.

    Vind het overigens typisch dat dit ondewerp (en dat het gaat over gratis) weer zoveel losmaakt op die lijst…

  4. @ Jeroen:

    Leuk om te lezen dat jullie er zo actief mee bezig zijn. Een mooi positief voorbeeld!!!

    @ (-_-)zzzz: Dat ben ik helemaal met je eens.

    @ Daan: Inderdaad opvallend. Het maakt veel los op de een of andere manier….

Reageer