clear

zoeken

search

De uitgebreide statistieken van Amazon ‘Search Inside’

18 februari 2007


Vanavond lees ik op Resource Shelf iets dat me nog niet eerder was opgevallen: voor alle titels op Amazon.com, die voorzien zijn van het ‘Search Inside-symbool‘ kun je uitgebreide statistieken opvragen, waaronder een aantal zeer eigenaardige.

Wat ik me tot op heden trouwens ook niet realiseerde was dat de ‘Search Inside-optie’ een uitbreiding is van een oudere optie: ‘Look Inside‘. Met die laatste optie krijg je de uitgebreide statistieken niet in beeld, bij de SI-titels volstaat het om de muisaanwijzer boven de cover te plaatsen.

De eerste optie die je ziet bevat de verwijzingen naar andere titels die in een boek zijn te vinden en vice versa. Dat is handig als je speurt naar informatie over een bepaald onderwerp. Herinner je je de sneeuwbalmethode nog, uit je opleiding? Daar kun je deze optie heel goed voor gebruiken. Zoeken naar documenten aan de hand van verwijzingen in andere documenten. Maar dan online.

Vervolgens krijg je inzicht in ‘Concordance’ (overeenstemming): de 100 meest voorkomende woorden in het boek (exclusief stopwoorden) worden hier weergegeven. Als je de muis boven het desbetreffende woord plaats wordt ook het aantal keren dat het voorkomt getoond. Dat zou nuttig kunnen zijn als je wilt weten….uhm….hoe vaak een woord in een boek voorkomt. Soms zijn titels of omslagen misleidend. Ik vermoed dat dat de achterliggende gedachte is.

En dan opeens de merkwaardige tekst-statistieken van een boek. Het boek dat ik als voorbeeld gebruik heb ik zelf in bezit en dat is zeker geen eenvoudig boek: Food of the Gods van Terence Mckenna. De moeilijkheidsgraad blijkt inderdaad uit het overzicht. Obscure maatstaven als de ‘Fog-index’ en ‘Flesh-index’ tonen aan dat respectievelijk 86 en 77 % van alle overige boeken (in ‘alle categorieën’) makkelijker weglezen.
Toe maar! Gelukkig kan je ook het vergelijk maken met titels uit dezelfde categorie.

Of gewoon doorklikken op het volgende rijtje statitische gegevens.

Het is niet voor het eerst dat ik mezelf verbaas over Amazon. Van Amapedia tot Askville, van game-elementen tot grote samenwerkingsverbanden: men blijft innoveren en is daardoor verworden tot een hele bijzondere winkel, met een unieke website en catalogus.
Ik las niet zo lang geleden ergens dat iemand het een beetje veel van het goede vond, wat je allemaal krijgt voorgeschoteld op een pagina van een doorgeklikt zoekresultaat. Die persoon heeft ergens wel gelijk. Als je even snel wilt zoeken heb je natuurlijk helemaal geen tijd voor alle mogelijkheden. Maar kijk nu eens goed naar zo’n complete pagina: het is titelverrijking van een hogere orde!

Het grenst aan het belachelijke wellicht, maar evengoed aan het briljante.

@

Reageer