clear

zoeken

search

VALVe: de platste organisatie ooit?

28 april 2013

Ik mag graag artikelen lezen over ‘platte organisaties’ (organisaties met weinig of geen managementlagen tussen de werknemers en de managers) maar kan niet beweren dat ik veel van die organisaties ken. Ik kwam zo’n structuur eigenlijk alleen tegen bij bedrijven met minder dan tien medewerkers. De hiërarchische organisatiestructuur domineert nog altijd.

Dat betekent niet dat een platte organisatie niet mogelijk is. Neem nu VALVe, een bedrijf dat bekend -en rijk- werd door games als Half Life en Counter-Strike. Dat bedrijf heeft niet alleen een zeer platte organisatie; de 400 medewerkers hebben ook extreem veel (werk-) vrijheid. Dat blijkt uit een handboek voor nieuwe medewerkers (PDF), dat vorig jaar ‘gelekt’ werd. Wat een fascinerend boekje is dat zeg!

Welcome to Flatland

Hierarchy is great for maintaining predictability and repeatability. It simplifies planning and makes it easier to control a large group of people from the top down, which is why military organizations rely on it so heavily. But when you’re an entertainment company that’s spent the last decade going out of its way to recruit the most intelligent, innovative, talented people on Earth, telling them to sit at a desk and do what they’re told obliterates 99 percent of their value. We want innovators, and that means maintaining an environment where they’ll flourish.That’s why Valve is flat. It’s our shorthand way of saying that we don’t have any management, and nobody “reports to” anybody else. We do have a founder/president, but even he isn’t your manager. This company is yours to steer—toward opportunities and away from risks. You have the power to green-light projects. You have the power to ship products.

Het boekje legt nieuwe medewerkers uit hoe zij waardevol kunnen zijn voor de klant (want bij VALVe draait het daar écht om). Dat komt vooral neer op kiezen voor werkzaamheden waar je goed in bent en die daadwerkelijk iets toevoegen. Je zou verwachten dat zo’n aanpak al snel leidt tot chaos binnen de (flexibele) teams, maar dat valt mee. Lees Valve: How I Got Here, What It’s Like, and What I’m Doing, van Michael Abrash maar eens, of het twee jaar oude artikel van Forbes, Valve And Steam Worth Billions. Dat is toch superfascinerend?

Ik heb het handboek in ieder geval even gedownload. Ik ga het ongetwijfeld nog regelmatig als voorbeeld gebruiken. Dat zo’n organisatie niet overal gerealiseerd kan worden mag de pret niet drukken. Van kadertjes met titels als ‘waarom heeft je bureau wielen?’ gaat iedereen toch glimlachen?

Gerelateerd:
Gelezen: Aan de slag met het nieuwe werken
Waarom je op het werk niet kunt werken
Over raamambtenaren en grijs verzuim
Werken zonder regels

@

Attendering: Flat is the new up: Why are companies using organizational structures that are thousands of years old?

Reageer