clear

zoeken

search

Durven leren van je fouten: terug naar bèta (Glitch)

03 december 2011

Heb jij wel eens gehoord van een ‘delancering’? Of moet het ‘ontlancering’ zijn?

Over de game Glitch schreef ik al drie keer eerder. Over hoe ik ontdekte en zwichtte, afhaakte en vervolgens toch weer voor de bijl ging. De afgelopen weken kwam ik niet toe aan het spel (first things first, my friend) maar ik vermaakte me er nog steeds kostelijk mee. Dat gold blijkbaar niet voor iedereen. Afgelopen woensdag kwamen de makers van het spel naar buiten met een meer dan opmerkelijk besluit. Het spel wordt ‘gedelanceerd’ en gaat terug naar bèta.

Ik geloof niet dat ik een dergelijke move al eerder zag. Natuurlijk zijn er talloze voorbeelden van software die nooit, of pas na lange tijd, de bètaversie ontstijgen, maar een stap terug als in dit geval zie ik voor het eerst.

But we always thought we could evolve our way there and the experience of launching taught us that we can’t. Some fairly radical changes to core game mechanics are going to be necessary to make Glitch what it needs to be.
And making radical changes to core game mechanics is something that’s a lot harder to do while the front doors are open and we have to focus on scaling to support growth, stability and providing the quality of service we aim to achieve for the live game. Going back to beta will let us make the changes that need to be made. And so we’re “unlaunching” — and going back to beta.

Wat deze stap extra bijzonder maakt is de bereidheid ontevreden spelers hun geld terug te geven, terwijl het spel nog steeds gewoon gespeeld kan worden. Dat getuigt van veel respect voor ‘de klanten van het spel’.  Ik gaf ook geld uit aan het spel (geld dat ik verdiende met Roamler), maar die 35 dollar mogen ze van mij houden. Al was het maar omdat ik het zo sympathiek en leerzaam vind, wat hier gebeurt.

Veel organisaties zouden nog wat kunnen leren van Tiny Speck:

  • goed nadenken over je product en de tijd nemen om het te ontwikkelen
  • na de lancering luisteren naar feedback en er ook daadwerkelijk op anticiperen
  • een radicale en risicovolle beslissing durven nemen als je vaststelt dat het product nog niet volwassen is
  • daar duidelijk over communiceren
  • de gebruiker centraal stellen, in plaats van de portemonnee
Denk er maar eens over na. Hoe vaak stelt jouw organisatie de klant op deze manier centraal, in plaats van  de bedrijfsprocessen en ego’s die verband houden met die klant?
@

Reageer