Blijven leren van Bol.com
01 februari 2011Consumenten kunnen vanaf vandaag op Bol.com elektronicaproducten bestellen bij concurrerende bedrijven als Megapool en Bobshop.nl. De webwinkel heeft een prijsvergelijker in het leven geroepen en denkt daardoor in 2011 nog meer klanten te trekken.
Directeur Daniel Ropers kondigt de nieuwe dienst Bol.com plaza aan bij de bekendmaking van de jaarcijfers. De mediawinkel sloot 2010 af met een recordomzet van 318 miljoen euro, een plus van ruim 40 miljoen euro vergeleken met het jaar daarvoor. In totaal bestelden meer dan 3 miljoen klanten 16 miljoen artikelen op Bol.com. Hoeveel winst het bedrijf maakte over het afgelopen jaar, maakte Ropers niet bekend.
Dit is interessant en leerzaam tegelijkertijd. Ik mag Bol altijd graag als voorbeeld opvoeren voor bibliotheken, om de doodeenvoudige reden dat zij goed begrijpen wat gebruiksgemak is. Deze ‘move’ bevestigt dat. Concurrenten sluit je niet buiten, daar benut je de kracht van. Ieze siempel.
Meer lezen? Zie de persberichten van Bol. Het citaat is afkomstig van Nu.nl.
Gerelateerd:
Toekomst catalogi: non-profitvariant op Bol.com?
Verkoop tweedehands boeken Bol.com boven verwachting
De expansiedrift van Bol.com
Bibliotheken en API’s voor librarything.nl, bol.com en de Nederlandse Centrale Catalogus
@
Hallo Edwin,
Ook van de reclamecampagnes kunnen wij als bibliotheekmedewerkers veel leren. Dit interview met Giphart is bijvoorbeeld simpel maar doeltrefend:
//www.bol.com/nl/m/boeken/mini-uitgelicht-ronald-giphart/index.html?id=55&Referrer=ADVNLTWI000000SN2011JAN
Fantastische vondst inderdaad. Geeft wat mij betreft vooral aan hoe groot en invloedrijk Bol is.
Tja, hoeveel bibliotheken wel niet van een Bol.com kunnen leren. Daar zou je een boek over kunnen schrijven… Alleen al zoiets eenvoudigs als het toevoegen van reviews van klanten en deze prominent tonen in je zoekresultaten. Het aanbieden van relevante alternatieven wanneer je op een titel klikt. Het raten van boeken en de mogelijkheid info te delen met je netwerken. Het inspelen op het toenemende nowism. Binnen enkele seconden heb je een digitaal boek binnen. Traditioneel boek? Dagje wachten. Dat bibliotheken hier iets van zouden kunnen opsteken, zou je dan wat mij betreft rustig een understatement kunnen noemen…
ps. Dapper doch enigszins weemoedig zetten we de strijd voor de toekomst van de bibliotheek voort 😉
@Jos: die ziet er inderdaad fraai uit. Mooie koppelingen met online netwerken ook. Doen ze goed!
@Stefan: Heb nog wel eens aan zoiets zitten denken. Dan niet direct een boek, maar een soort Wiki met goede voorbeelden van buiten de sector, met een uitleg waarom het goede voorbeelden en hoe ze het hebben gedaan. Samenwerking lijkt me trouwens ook wel wat. Wie weet, ooit…
Samenwerking zou ik idd ook meteen voor tekenen. Sprak vanochtend overigens een collega die me wees op iets wezenlijks op Bol.com dat op zo'n beetje iedere bibliotheekwebsite ontbreekt: de mogelijkheid om te kunnen zoeken op genres. Ben je bij wijze van spreken op zoek naar een spannend boek, dan kom je op de gemiddelde bibliotheekwebsite vooralsnog bedrogen uit omdat je alleen kan zoeken op auteur of titel…
@Stefan: is dat zo ja? Daar heb ik nog nooit bij stilgestaan. Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo vaak meer kijk in catalogi. Zal ik weer eens doen…
Vandaag zien wij de bevestiging van de stijgende online verkoop van boeken. Want ook ECI stopt met de verkoop van boeken in hun winkels en gaat 100 % over naar online verkoop (zie:
//bibliotheek20.ning.com/video/waar-ben-jij-naar-op-zoek-eci?xg_source=activity)
Interessante ontwikkeling Jos. Dank voor de attendering!