De verhalen van je klanten faciliteren: Columbus Neighborhoods
11 mei 2010Er zijn vast wel mooie websites van culturele organisaties te vinden die bezoekers de ruimte bieden om te deel te nemen aan het geheel, maar ik verbaas me toch nog vooral over de vele sites die trots gelanceerd worden, terwijl iedere vorm van gebruikersparticipatie ontbreekt en verhalen er alleen lijken te worden verteld omdat iemand daar opdracht toe heeft gegeven. Als je het aantal slecht ogende culturele websites (waarop web 2.0-toepassingen vaak schitteren door afwezigheid of plichtmatigheid) zou afzetten tegen de duizenden euro’s die er in zijn geïnvesteerd zou je schrikken.
De totstandkoming van armoedige internetprojecten wordt vaak herleid naar de uitwassen van subsidiestructuren (die er vaak ook de oorzaak van zijn dat gepassioneerd werken nauwelijks de ruimte krijgt) maar eigenlijk is dat gek. Het kunnen beschikken over voldoende financiële middelen zou juist garant moeten staan voor levendige, eigentijdse producten. Dat zou je tenminste wel denken.
Gelukkig zijn er altijd projecten die inderdaad bewijzen dat het best kan. In Bibliotheekblad las ik vanochtend een verslag van een presentatie van Helene Blowers op DB Update 2010. Zij verwees in haar presentatie naar een samenwerkingsproject van haar bibliotheek: Columbus Neighborhoods.
De lay-out en navigatie van Columbus Neighborhoods laat ik hier buiten beschouwing. Het gaat me om het concept van de site: bezoekers mogen, na een eenvoudige registratie, zelf verhalen, foto’s en video’s toevoegen. De insteek van die gebruikersparticipatie is het wijkniveau.
Als je er nu voor het gemak van uitgaat dat de toekomst van bibliotheken rooskleuriger wordt als zij bereid zijn zich te richten op lokale en regionale geschiedenis en cultuur, en als je als bibliotheek ook daadwerkelijk plannen hebt om met dat concept aan de slag te gaan, dan is Columbus Neighborhoods een mooi voorbeeldproject. Het project voorziet in communityvorming, biedt ruimte aan multimedia en het delen van content via sociale media, en het project betrekt de gebruiker in het geheel, waardoor bibliotheekmedewerkers zich kunnen beperken tot faciliteren, communiceren en eventueel redigeren. Prachtig toch? De promotievideo’s van het project verdienen ook een pluim. Hier, hier en hier.
Gerelateerd:
Google Living Stories: wie de verhalen vertelt heeft de toekomst
Verhalen bewaren, vertellen en maken
Het Vergeten Verhaal
Onderschat nooit de kracht van een goed verhaal
Een punt zetten
@
Wat een mooie site! Da's zo ongeveer precies waar ik met het BHIC ook naartoe zou willen, voor het onderdeel 'lokale geschiedenis' dan. Mensen kunnen daar al wel verhalen en foto's insturen, maar nog niet zelf uploaden. En het kan nog socialer, met knoppen voor delen (komt eraan), embedden, georefereren enzovoort.
Die site van Columbus ga ik eens lekker doorspitten! 🙂
@Christian: mooi dat jij het er ook in ziet. Ik lees later wel wat je er van hebt weten te benutten eventueel 🙂