clear

zoeken

search

Eyetrack onderzoek: meer aandacht voor beeldscherm dan voor papier?

02 april 2007


Op Emerce een bericht dat ik bijna niet kan geloven:

“Lezers van online nieuws hebben langer aandacht voor een verhaal, dan lezers van de papieren krant. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Deze conclusie weerspreekt het vooroordeel dat internetters zich minder lang concentreren op tekst dan krantenlezers.”

Het bericht baseert zich op dit onderzoek. De tekst van de bijbehorende presentatie vind je hier, de gepresenteerde dia’s hier (PDF).

Dit onderzoek maakt me meteen achterdochtig, maar het Poynter Instituut kun je toch ook niet echt onbetrouwbaar noemen.

Laat ik het er dan maar op houden dat dit een zeer opmerkelijk onderzoek is. Ik ga het van de week eens wat beter lezen. Ik ben vooral benieuwd of dit samenhangt met veranderend mediagedrag (door digitalisering) van lezers en gebruikers of werkelijk met de visuele aspecten van diezelfde media. Het gaat natuurlijk wel om nieuwsberichten, niet over romans.

Maar verrassend is het…

@

Reageer