clear

zoeken

search

De expansiedrift van Bol.com

25 april 2007


Bol.com is een van de grootste internetwinkels van Nederland en het lijkt erop dat ze in 2007 nog veel groter willen worden.

In januari bleek al dat Bol nadenkt over het beschikbaar stellen van een zogenaamde API, waarmee andere bedrijven en organisaties vrij kunnen putten uit, en verwijzen naar, de omvangrijke catalogus van Bol.
Verder lanceerde Bol onlangs het online tijdschrift Bomvol, en gaat het bedrijf vanaf vandaag ook tweedehands boeken verkopen.

Nu.nl schrijft:

“Binnen een jaar hoopt bol.com de grootste aanbieder van tweedehands boeken te worden. De grootste internetwinkel van Nederland begon in 1999 met de verkoop van nieuwe boeken. De laatste jaren kwamen daar ook games, mobiele telefoons en elektronica bij. De omzet van het bedrijf groeide in 2006 met 50 procent, tot 107 miljoen euro.”

En uit een mailbericht van dat ik vanochtend ontving:

“Het initiatief betekent ook serieuze concurrentie voor bestaande websites van antiquariaten, zoals boekwinkeltjes.nl. Deelnemers aan deze site doen echter ook mee met Bol.com. Daaronder bevinden zich volgens directeur Ropers bekende namen als Joot (Amsterdam), De Wijze Uil (Ernst) en Boek2 (Utrecht).
Volgens hem is het voor deze winkels vooral belangrijk dat zij hun afzetmarkt vergroten. “Door internet kunnen zij hun boeken veel sneller verkopen en investeren in nieuwe collecties.”
Ropers heeft ook gesproken met De Slegte. Beide partijen kwamen er echter niet uit. Een van de struikelblokken was het aansluiten van de automatisering tussen De Slegte en Bol.com.

De Slegte heeft de slag op het internet volledig gemist en moest vorig jaar door een teruggelopen vraag in zijn eigen winkels besluiten om enkele filialen te sluiten.
“Ze waren er toen nog niet klaar voor”, zegt Ropers. “Maar De Slegte is nu aan het vernieuwen en ik sluit samenwerking in de toekomst niet uit.”
Bol.com wil zelf geen antiquariaat worden, stelt Ropers. Het magazijn in Nieuwegein houdt daarom zelf geen voorraden aan van tweedehands boeken.
Via de site wordt alleen maar bemiddeld tussen koper en verkoper. De aanbieder van een boek betaalt daarvoor per boek 1 euro en 15 procent van de verkoopopbrengst. Hij mag zelf de prijs van zijn boek bepalen. BOL.com zorgt ervoor dat de aanbieder zijn geld krijgt. Fraude moet worden voorkomen door kopers de mogelijkheid te geven om verkopers met slechte bedoelingen aan de schandpaal te nagelen.

Voor historische boeken is de internetwinkel niet de aangewezen partij. Alleen boeken met een ISBN-nummer, dus vanaf 1969, komen in aanmerking voor een vermelding bij een zoekopdracht. Vooralsnog worden 10.000 tot 15.000 tweedehands boeken aangeboden. Bol.com richt zich de komende maanden vooral op het binnenhalen van nieuwe aanbieders.”

Gisteren las ik in het tijdschrift Computable dat ECI, de 40-jarige voorloper van Bol, de strijd wil aangaan met Bol en andere webwinkels.
Dat zal nog niet eenvoudig zijn, als je de huidige expansiedrift van Bol in ogenschouw neemt. In de top 50 van webwinkels, gekozen door het publiek, staat Bol.com op een tweede plaats, ECI op de eenendertigste. Dat wordt nog een lange strijd.

Grappig is wel dat ik bij een bezoek van de site van BOL bovenstaande melding kreeg.

“Er wordt momenteel gewerkt aan het verbeteren van onze winkel”.

Dat kun je wel zeggen, ja.

@

2 Reacties

  1. Boesje schreef:

    Leuk artikel Ed

Reageer