clear

zoeken

search

Eens maar nooit meer: een auto huren van Sicily by Car

22 september 2019

Regelen jullie die auto even? Dan kan ik nog snel even een peukje roken, voordat we naar het huisje rijden.

Ik dacht écht dat het regelen van de auto op het vliegveld van Palermo niets meer dan een formaliteit zou zijn. In de dik tien jaar dat wij auto’s huurden tijdens onze vakanties hadden we immers nog nooit noemenswaardige problemen gehad, bij geen enkele maatschappij. Maar nu hadden we, op voorhand, een auto gehuurd bij Sicily by Car, via Car del Mar. Wisten wij veel. Als dingen altijd goed gaan ben je minder snel geneigd online reviews te lezen voordat je in zee gaat met bedrijven. Hadden we dat maar wel gedaan.

Gaat het allemaal wel goed? Ik heb nu al vijf peukjes op!

Het ging dus niet goed. Toen ik de kleine hal van vliegveld Falcone-Borsellino betrad zag ik dat het een chaos was binnen. Voor álle balies van de lokale autoverhuurbedrijven was het druk, maar die van Sicily by Car sloeg alles. De wachtenden moesten zelfs nummertjes trekken, en moesten de eerste registratie laten doen door een vriendelijk meisje dat vóór de balie stond aan een tafeltje, met een tablet.

Toen we zelf eindelijk aan de beurt waren ontdekten we waaróm alles zo lang duurde. We zagen de ene na de andere klant teleurgesteld afdruipen…zonder autosleutels. Een jonge Duitse moeder stond te huilen, een ouder Nederlands stel stond druk met elkaar te overleggen. Wat doet Sicily by Car namelijk? Willens en wetens mensen met lege handen laten staan, dát doen ze. Ieder klein administratief foutje wordt misbruikt om de digitale, al betaalde reservering te weigeren, waarna geprobeerd wordt je een nieuwe en veel duurder contract aan te smeren.

Bij de ene klant ging het om een pincode van een creditcard die opeens niet zou werken. Bij de ander ging het om een niet-ingevuld veld op een online formulier. In ons geval correspondeerde de naam van de huurder (op het online formulier vraagt Car Del Mar alleen je voornaam) niet met de voornamen op het paspoort. Pats! “Dan kunnen we de auto niet meegeven meneer, dat kan alleen als Car del Mar alsnog een correct formulier naar ons mailt.”

Bellen met Car del Mar in Nederland dus. “Wij kunnen u niet helpen. Ik kan dat niet veranderen in het systeem.” Uiteindelijk belden we een paar keer, maar de medewerkers hielden voet bij stuk. Ze bleven allebei naar de ander wijzen en weigerden met elkaar te praten via de telefoon. In die paar uur dat we bezig waren zagen we alleen maar meer toeristen tegen dezelfde problemen aanlopen. Toen kregen we in de gaten dat het geen toeval was. Dit was opzet. Je overweegt op zo’n moment heel even stennis te maken maar je weet dan eigenlijk ook al dat het begin van je vakantie daar alleen maar zuurder door zal worden.

Geen schijn van kans. Ze kunnen zoiets een hele dag volhouden, en de klanten achter je worden er ook niet vrolijker van. Die zijn al net zo geïrriteerd. Juist dat gegeven wordt misbruikt. Wij besloten ons verlies in ieder geval maar te nemen en regelden een nieuwe auto én vervoer via de goede mensen van Op Sicilië, Laura en Martijn. Toen was alles zo geregeld. Mede dankzij hen hadden we uiteindelijk een van de fijnste vakanties ooit, op een schitterende plek, op dat prachtige eiland.

Die 260 euro die we kwijt zijn geloven we wel. Maar wat we niet geloven is dat dit probleem – afgaande op recensies her en der – al veel langer speelt. En er wordt dus niets aan gedaan. Geen waarschuwingen, geen aanpassingen in de vraagstelling op het formulier, niks. En de gedupeerden huurden echt niet alleen via Car del Mar hoor! Ook via Sunny Cars bijvoorbeeld, dat toch een prima reputatie heeft.

Benieuwd naar recente reviews over Sicily by Car? Kijk dan eens hier. Of daar. Ze doen dit de hele tijd, straffeloos. Dat is zó schaamteloos dat ik vind dat ik deze ervaring moet delen. Een gewaarschuwd mens…

Voor de mensen die graag voorzetjes inkoppen: we zien dit niet als een Siciliaans of Italiaans probleem. We zijn dol op het land en de cultuur. Het gaat om dit bedrijf. Gewoon vermijden, als je de kans hebt, punt!

@

Reageer