Vier jaar Wij zijn De Stad – Middelburg
04 oktober 2018Eind juli 2014 begon ik, bij wijze van proef, in opdracht van de Vereniging Ondernemers Middelburg, met de Facebookpagina Wij zijn De Stad – Middelburg. Een jaar later kwam daar de website www.wijzijndestad.com bij. De bijna 3000 berichten die ik publiceerde op Facebook zijn daar ook terug te vinden en te doorzoeken, en je vindt er ook de agenda en profielpagina’s van ondernemers.
In die vier jaar is er nog geen moment geweest dat ik me verveelde of dat de verhaaltjes over Middelburg en Middelburgers ons tegen gingen staan. In zo’n relatief kleine stad gebeurt heel veel, zeker als je er op let. Het is een onuitputtelijke bron. En het komt steeds vaker voor dat ik tips en vragen krijg. Dat vind ik alleen maar leuk, én makkelijk.
Ik krijg ook best vaak vragen over mijn manier van werken. In iedere stad bestaan zo zachtjes aan wel platformen voor verhalen of citymarketing en niet zelden zijn daar enorme budgetten voor beschikbaar. We zijn dus zeker niet bijzonder, maar we doen het blijkbaar toch net een beetje anders. Ik ben geen echte journalist en ook geen marketeer. We doen de dingen uit de losse pols, met alleen een iPhone en een paar apps die het werk voor ons doen. Dit filmpje bijvoorbeeld is niks meer dan een hele kleine en automatische selectie uit de duizenden kiekjes die we maakten in 2018. Ik hoef alleen die foto’s en filmpjes te maken, de telefoon doet de rest.
Een luie manier van werken, zou je kunnen zeggen, maar voor mij en vele anderen is het prima. Kijk nog maar eens goed naar al die Middelburgers in dat filmpje: dat straalt toch heerlijk uit wat al die mensen doen, en met hoeveel plezier? Dát is toch wat de stad op gang houdt en aantrekkelijk maakt?
Maar die losse manier van werken betekent niet dat Wij zijn De Stad commercieel gezien niet interessant is. Je kunt nooit precies zeggen in hoeverre onze berichtjes aanzetten tot een bezoek aan winkels of evenementen, maar we krijgen regelmatig signalen dat we een duidelijke bijdrage leveren. Zo schreef ik van de zomer over een bakkerij. De verkoopster beweerde dat ze in de week erna veel meer belegde broodjes hadden verkocht, door een foto van ons. Ze wist dat ons bericht daar aan had bijgedragen omdat veel klanten letterlijk zeiden dat ze het ‘op Wij zijn De Stad’ hadden gezien. Een winkel die onlangs opende had precies hetzelfde verhaal. De eigenaar was maar wat blij met de klanten die over zijn zaak hadden gelezen bij ons.
Ik keek eind augustus naar de statistieken van Facebook en zagen dat 10 berichtjes ongeveer 150.000 mensen hadden bereikt in de laatste week van die maand. En dat in het jaar dat Facebook het bereik van pagina’s drastisch heeft doen dalen door ingrepen in het algoritme. Ondanks die ingrepen zit er nog steeds groei in de pagina. Bijna 13.000 mensen volgen WZDS op Facebook. Op Instagram zijn het er ook al bijna 5000. En we hebben nog nooit een cent uitgegeven aan advertenties daar. Prachtig organisch toch? Maar eerlijk is eerlijk: de site blijft er nu nog een beetje bij achter, met 70.000 sessies in 2018 tot nu toe, en 185.000 paginaweergaves. Die moest dan ook vanaf nul beginnen, na de grote make-over van najaar 2017.
Maar dat zijn allemaal cijfertjes die verder niet veel zeggen. Veel belangrijker dan statistiekjes zijn het gemeenschappelijke gevoel, het enthousiasme, het delen van verhalen, de samenwerking en de originele invallen. Dát doen we met z’n allen. Daarom heet het platform ook WIJ zijn De Stad.
Daarom: iedereen bedankt voor alle steun, de hulp, de belangstelling én de gastvrijheid. Op naar de volgende vier jaar!
Gerelateerd:
//wijzijndestad.com/verhalen/word-lid-van-wij-zijn-de-stad-dat-helpt/
Gefeliciteerd met dit succes, Edwin! Een mooi project. Een vraagje: zet je de fakebookposts allemaal handmatig in wordpress voor de website?
Dank je Michael! Op Wij zijn De Stad worden alle berichten automatisch geïmporteerd vanuit Facebook, inclusief de media van de postings. Ik moet de berichten dan nog wel voorzien van titels, tags, en zo nog wat kleine dingen. En nog publiceren 🙂
Ha Edwin, dat klinkt toch best handig. Is het dan ook zo als je de fakebookpost zou verwijderen dat het wel gewoon op je wordpress blijft staan?
Phew, ik zie de vraag nu pas Michael. Sorry! Maar dat is inderdaad zo. De posts blijven gewoon op WordPress staan…