clear

zoeken

search

Fast Laning: je klanten nooit meer in de rij

16 juni 2015

Veel mensen hebben een hekel aan wachten. In de file staan, achteraan moeten sluiten bij een lange rij voor de kassa in een supermarkt: het voelt als tijdverspilling. De afkeer is zelfs zo groot dat de media er regelmatig op inspelen. Impressies van lange rijen (vrijwillig) wachtende mensen halen regelmatig het nieuws. Denk aan de beelden van slierten mensen die al dagen van tevoren bij een winkel staan te wachten om het nieuwste model smartphone als eerste te kunnen bemachtigen, of aan het succes van de recente tentoonstelling ‘De late Rembrandt’ in het Rijksmuseum. Het NOS-journaal belichtte dat succes en ging daarbij vooral in op de ergernis van veel bezoekers over de drukte. Men klaagde steen en been over de wachttijden.

Bedrijven en culturele organisaties werken al jaren aan systemen die vaste klanten of gebruikers van apps in staat stellen wachtrijen te omzeilen door een extra bedrag te betalen. Dat omzeilen wordt vaak aangeduid als ‘fast laning’. Bij pretpark Walibi kun je sinds 2012, via je mobieltje, digitale tickets reserveren voor versnelde toegang tot 8 attracties, steeds meer fastfoodketens laten klanten maaltijden vooraf digitaal bestellen en bij de eerder genoemde tentoonstelling in het Rijksmuseum kwam je sneller binnen op vertoon van je vriendenpas.

Nieuw is het verschijnsel Fast Laning dus zeker niet, maar sites als Trendwatching.com namen de term desondanks op in de trendlijsten voor 2015. De reden daarvoor is dat er nu pas talloze apps worden gelanceerd die onnodige wachten aanpakken. Het aanbod varieert van apps van de bedrijven zelf, zoals de nieuwe app van Starbucks, tot toepassingen die door derden worden ontwikkeld, zoals Qless, Qriffic en Postmates.com. De ene app dient voor ‘rijmanagement’, de ander als een systeem dat het doen van boodschappen volledig uitbesteedt.

(Culturele) organisaties die regelmatig te maken hebben met wachtend publiek doen er goed aan zich in Fast Laning te verdiepen. Door erop in te zetten haal je zonder veel moeite een ergernis weg bij een deel van je doelgroep.

@

Deze bijdrage verscheen eerder in IP 5, 2015.
Foto: Alexandre Duret-Lutz op Flickr.

Reageer