clear

zoeken

search

Beeldbank & Krantenbank Zeeland vernieuwd: nu inclusief 100 jaar De Faam

29 juni 2014

Niet iedereen is gecharmeerd van de vernieuwde Beeldbank en Krantenbank Zeeland. Mij zal je ook niet horen zeggen dat ik de lay-out van het nieuwe portaal ‘Zeeuwse Bibliotheek Digitaal (om die naam kon ik uiteraard wel grijnzen) mooi vind, maar in dit specifieke geval zit ik er anders in dan anders. De verpakking laat me koud in dezen, omdat al mijn aandacht uitgaat naar de inhoud. En van die inhoud, beste mensen, word ik erg gelukkig. Daarnaast vind ik de weergave van afbeeldingen en krantenartikelen persoonlijk nog helemaal niet zo verkeerd en bevalt het me zeer dat je zoekresultaten nu veel makkelijker kunt downloaden of delen. Ik beschouw de vernieuwde site, kortom, als een aanwinst.

Nu is het natuurlijk ook zo dat ik de ontwikkelingen rond deze bronnen al jaren op de voet volg. Enerzijds als liefhebber en infoconsument, anderzijds als oud-medewerker die in het verleden nauw betrokken was bij deze projecten. Ik heb de twee databanken altijd beschouwd als (potentiĆ«le) digitale paradepaardjes van de Zeeuwse Bibliotheek, waar je ongelooflijk veel mee kunt als je inzet op het vertellen van verhalen en het contextualiseren van informatie. Het is niet voor niets dat de Beeld- en Krantenbank behoren tot de belangrijkste bronnen voor Middelburg Dronk en de drie zustersites.

Vanuit dat perspectief vind ik het maar raar dat er zo weinig wordt geroeptoeterd over de doorontwikkeling van het geheel. Vooralsnog bleef het bij een nieuwsbericht op de site van Picturae en een vermelding bij Historisch Nieuwsblad. Dat verdient meer aandacht, al was het maar omdat -in het geval van de Krantenbank Zeeland- het aanbod ook is uitgebreid. Er worden inmiddels meer dan 50 periodieken ontsloten! Voor het redactiewerk van Middelburg Dronk is daarbij de toevoeging van meer dan 100 (incomplete) gedigitaliseerde jaargangen van weekblad De Faam/De Vlissinger het interessantst. Je zou misschien denken dat een krant die vooral bestaat uit advertenties weinig heeft te bieden, maar voor onderzoek naar de geschiedenis van lokale horeca is het een goudmijn. De Faam besteedt immers relatief veel aandacht aan openingen en overnames van horecagelegenheden en exploitanten adverteerden vaak liever in een weekkrant dan in de dagbladen. Toen ik twee weken geleden alvast toegang kreeg van mijn oud-collega’s kon ik mijn geluk niet op: een paar avondjes grasduinen in de collectie leverde een schat aan informatie op, waardoor ik bij veel artikelen op de site ontbrekende gegevens of beeldmateriaal kon toevoegen.

Of de vernieuwingen zullen leiden tot een toename in het gebruik van deze bronnen durf ik niet te zeggen. Het doorspitten van oude kranten kost nu eenmaal veel tijd, ook als je dat digitaal doet. En aangezien de aandachtsspanne van de gemiddelde internetgebruiker nog altijd korter lijkt te worden, moet je vrezen voor het ergste. Maar aan ons zal het niet liggen. Wij gaan hier nog veel plezier aan beleven en zullen dat plezier delen met iedereen die daar interesse voor heeft. In artikelen op de site, in de krant of op sociale media. We zijn tenslotten toch een beetje ambassadeurs voor al die (digitale) rijkdommen die bibliotheken, archieven en musea hebben te bieden.


Gerelateerd:
Krantenbank Zeeland online (2008)
De Krantenbank Zeeland houdt de aandacht vast (2010)
PZC nu eindelijk ook in Krantenbank Zeeland (2011)

@

Reageer