clear

zoeken

search

Nationale Bibliotheek Finland zet videogames in bij digitalisering kranten en tijdschriften

11 februari 2011

Iedereen die wel eens een kranten- of tijdschriftenbank heeft doorzocht weet het: aan optische tekenherkennning (OCR) kan nog veel verbeterd worden. Omdat oude teksten niet altijd even duidelijk geschreven of afgedrukt zijn, ziet de software sommige letters wel eens voor andere aan, wat uiteraard veel invloed heeft op de terugvindbaarheid van bepaalde woorden en zinnen.

De Nationale Bibliotheek van Finland digitaliseert er ook flink op los en ontkomt ook niet aan de beperkingen van OCR. De Finnen hebben echter een creatieve oplossing bedacht die een glimlach op mijn lippen tovert: het project Digitaalkoot (wat zoveel schijnt te betekenen als ‘digitale vrijwilligers’). Digitalkoot is ontwikkeld in samenwerking met de organisatie Microtask.

Het komt er op neer dat je, eenmaal op de site, inlogt met je Facebookaccount en vervolgens eenvoudige videogames speelt, games die draaien om tekstfragmenten die de OCR-software niet goed kon lezen. De enige handeling die je als speler hoeft te verrichten is het overtikken van de teksten die in beeld verschijnen. Leuk en slim tegelijkertijd.

Laat je niet afschrikken door de Finse taal. Rechts onderin vind je een knopje waarmee je de website verandert in een Engelstalige. As simple as that.

Gerelateerd:
reCAPTCHA: draag een steentje bij aan het digitaliseren van boeken
Vul het gat: een knap staaltje gebruikersparticipatie
Hoe British Library geluiden op de kaart zet

@

Attendering: Read Write Web

Reageer