clear

zoeken

search

Generatie Einstein valt door de mand

05 oktober 2010

Vrijwel alle geรฏnterviewde jongeren vinden dat zij handig zijn op internet. Tweederde van de jongeren vindt zichzelf handiger dan de docent (tegenover 31% die zichzelf even handig vindt). Die zelfverzekerdheid blijkt echter niet uit testjes waaraan jongeren op de computer werden onderworpen. Ze maken weliswaar volop gebruik van sneltoetsen en dat trucje geeft volwassenen de verkeerde indruk. Zij denken dat de jeugd alles weet en kan op het web, maar schijn bedriegt: jongeren gaan op internet vaak de mist in. Bij het gebruik van bijvoorbeeld Google voeren ze zelfs simpele zoekopdrachten vaak zonder succes uit.
Ze zijn zo ongeduldig in hun zoektocht, dat ze niet goed kijken naar de geboden informatie. Daardoor vinden ze minder snel wat ze zoeken, bijvoorbeeld als ze een passend abonnement voor hun mobiele telefoon proberen te vinden of naar informatie over een vervolgopleiding op zoek zijn. Websites voor jongeren zouden daar beter op kunnen inspelen

Bron: InformatieProfessional

Het onderzoek Einstein bestaat niet (PDF) bevestigt nog eens dat ‘Generatie Einstein‘ lang niet zo mediawijs is als soms wordt gedacht. Check!

Gerelateerd:
Growing up online: wat internet doet met jongeren
Over de dominantie van Wikipedia en de mediawijsheid van scholieren
Mediawijsneuzen
Wat een mediawijsneus ook moet weten
Virtuele werelden voor kinderen, een overzicht

@

8 Reacties

  1. Ik las het ook.

    Ik dacht: KANS!

    Alleen waar we hier ook tegenaan lopen is het feit dat scholene en docenten ook mee moeten gaan.

    Ik meld het toch even. Hier (NO-Friesland) wordt aan basisscholen ook een soort training Mediawijsheid aangeboden.

    Echter wat blijkt: Heel veel (nuttige!!!) websites worden afgeschermd door Surfnet. Hierdoor hebben de scholen niets aan het aanbod van de bibliotheken.

    Maar dat is weer een ander verhaal, maar wel weer typerend.

  2. Een kans is het zeker Patrick, maar dan moet het inderdaad wel beginnen met het benaderen van het web zoals iedereen het ook thuis kent. Al die angst, al dat subjectieve. Beter gaat men de dialoog gewoon eens aan, en zit men er bovenop…

    Dank voor je reactie!

  3. Natalie schreef:

    Ha! Ik wist het wel! En (een aantal van) mijn collega's maar roepen: "nee, de nieuwe jonge collega's hebben geen internetles (lees: 23 dingen) meer nodig, die zijn al zรณ handig". Ga ze dit even onder de neus schuiven, dank voor de tip ๐Ÿ™‚

  4. Hee goed ๐Ÿ™‚ Graag gedaan!

  5. Ik denk, dat wisten wij als bibliotheek toch al lang? Of zijn bibliotheken ook niet zo (media)wijs als wij ons voordoen ๐Ÿ™‚

  6. JoG schreef:

    Leeftijd, interesses, pubertijd, leerstijl, EQ, IQ, ervaring(en) …

    Ach, waarom zouden deze zaken ook verschil uit maken ?! ๐Ÿ˜‰

    Aannames, veronderstellingen, in- en aanvullen, (voor)oordelen, … Bewust de 'naakte' waarheid ervaren vind ik een hele kunst ๐Ÿ™‚

  7. En zo is het JoG! Thanks.

Reageer