clear

zoeken

search

Groundswell: luisteren naar je klanten

25 januari 2010

Nu ik het boek Groundswell op een hoofdstuk na uit heb zou ik eigenlijk moeten zeggen dat het een goed boek is, want dat is het. Maar Groundswell is een goed boek zoals Dire Straits een goede band is. Perfect uitgevoerd, prachtige teksten, geen speld tussen te krijgen. Gaaaaaap. En toch: als je luistert naar Telegraph Road krijg je kippevel, Romeo and Juliet zing je moeiteloos mee. Groundswell, als boek van marketeers voor marketeers, staat boordevol cases die aantonen hoe grote bedrijven sociale media succesvol hebben aangewend om (weer) te luisteren naar hun klanten.

Veel van die verhalen kende ik al, maar het boek slaagt er op de een of andere manier toch in om je anders na te laten denken over het luisteren naar je klanten. De bijna voor de hand liggende suggestie om net als Dell een interactieve ideeënbus (IdeaStorm) in te richten zou eigenlijk blind moeten worden overgenomen. Waarom doen wij zoiets niet? De software van SalesForce (ook een interessante case in het boek) is makkelijk te integreren in de bestaande digitale dienstverlening van Nederlandse Bibliotheken.

Wat ook interessant is, is dat een idee als dat van de ideeënbus volgens Li en Bernoff (beide auteurs werken voor Forrester) pas toegepast zou mogen worden als het “sociaal technografisch” profiel van je klanten bekend is (een visualisatie van dat model vind je hier). Dat is, bij mijn weten, geen model dat veel gebruikt wordt in het marktonderzoek van bibliotheken. In het boek is het een rode draad en hoe saai het model dan ook aan de man gebracht wordt, het komt wel gedegen en betrouwbaar over.

Op de site van het boek wordt een tool aangeboden waarmee je het profiel van je klanten kunt vaststellen, op basis van gegevens uit 2009. De afbeelding boven deze bijdrage is die tool. Of het model voor de Nederlandse data ook klopt weet ik niet zeker maar laat ik het er maar op wagen. Dat is het gedegen Forrester wel aan z’n stand verplicht toch?

Doe er je voordeel mee.

@

8 Reacties

  1. poulus schreef:

    Oh ja Groundswell. Staat op mijn verlanglijstje, maar was het vergeten. Dank voor de herinnering.

  2. @Poulus: met boeken is het net als met 2.0-toepassingen: de lijst wordt alleen maar langer 🙂

  3. Jeegee schreef:

    Der Herrgott würfelt nicht blijkt maar weer, ook ik had nog nooit van een getijdenboek gehoord, maar was het al eerder vandaag tegengekomen tijdens het surfen:
    //misdaadjournalist.web-log.nl/misdaadjournalist/2010/01/dinsdag-26-01-l.html

  4. @JG: nu je daar naar verwijst besef ik dat ik dat interview met Liz S. ook heb gelezen. Leg nu pas de link…Dank.

  5. Christian schreef:

    En Dire Straits IS gewoon een goeie band… 😉

  6. @christian: point taken 🙂

  7. Daan schreef:

    Oh ja, ligt al maanden op de 'nog lezen' plank…

  8. @Daan: hup hup hup, tempo maken!

    Maar het is erg. Ik vraag me wel eens af of we ooit nog stapelloos zullen worden. Het lijken verdomme wel RSS-feeds soms, die boeken 🙂

Reageer