clear

zoeken

search

Het sociale web van de late meerderheid

26 september 2009

Donderdag las ik dat de tijd die Amerikanen doorbrengen op sociale netwerken in een jaar tijd bijna verdrievoudigd is. Een dag eerder las ik dat het aantal Nederlanders op zulke websites ook nog steeds groeit. Dat nieuws roept bij mij de vraag op in welke fase van de Adoptiecurve van Rogers sociale netwerken zich nu bevinden. Zijn we al bijna aanbeland bij de achterblijvers?

Zolang ik blog komen er duizelingwekkende cijfers voorbij over internetgebruik. Keer op keer verbaas ik me erover dat het plafond nog steeds niet is bereikt. Soms stagneert het gebruik van bepaalde sites of tools weliswaar (Twitter bijvoorbeeld) maar dat zegt niets over de ontwikkelingen in algemene zin. In mijn directe omgeving zijn er nog steeds veel mensen te vinden die weinig ophebben met het sociale web. Hun internetbeleving beperkt zich niet zelden tot Google en  Nieuwssites, MSN, muziek- en videosites, e-mail, gamesites of Hyves. Voor de gemiddelde internetgebruiker is dat meer dan genoeg.

Maar waar we het gebruik van dergelijke sites nog steeds explosief zien groeien mogen we aan de andere kant al vier jaar lang signaleren dat de aandachtsspanne van mensen steeds korter wordt terwijl de neiging om zich terug te trekken in een beperkt aantal (sociale) netwerken sterker wordt. Dat lijken ontwikkelingen te zijn die tegengesteld zijn aan elkaar maar nu ik erover nadenk besef ik dat die redenering niet klopt; het zijn gewoon verschillende groepen uit Rogers’ curve, die in de statistieken onder de loep worden genomen. Je ziet nu dat de ‘vroege overnemers’ en ‘vroege meerderheid’ al aan het filteren en beperken geslagen zijn, terwijl de ‘late meerderheid’ en ‘achterblijvers’ nog volop bezig zijn met het ontdekken en uitbreiding van het digitale sociale.
De grote vraag is natuurlijk hoe je daar op anticipeert als je online een bepaald publiek wilt bereiken en bedienen. Het gaat hier om grote groepen mensen tenslotte. Als ik de dingen tegen elkaar afweeg kom ik toch weer uit bij de stokpaardjes van de afgelopen vier jaar:

  • Actief en authentiek participeren in de bestaande netwerken en op de populaire websites
  • Informatie echt zichtbaar en vindbaar maken (dat is zoveel meer dan het alleen op een website mikken)
  • Informatie visueel aantrekkelijk maar ook kort en bondig presenteren
  • Verleiden, om aandacht schreeuwen zonder te schreeuwen, spannend of leuk zijn

Het is zoals de projectgroep bibliotheekinnovatie fijntjes constateerde in de presentatie van afgelopen maandag: “Ons probleem is niet dat we niet weten wat we moeten doen, ons probleem is dat we niet doen wat we eigenlijk al veel langer weten.”

Gerelateerde postings:
Luchtkastelen bouwen 
Wij wonen hier 
Blijven waarnemen 
Aandacht voor informatie   
Over het sociale web en bibliotheekinnovatie 
Internetverslaving bestaat niet 
Internet 2007: socialer dan ooit tevoren 
Zeg maar dag tegen de jongeren  
Groeien in sociale netwerken

@

Reageer