clear

zoeken

search

Starbucks, of hoe sociale media zich tegen je kunnen keren

23 mei 2009


De New York Times schreef begin deze week over een nieuwe reclamecampagne van koffiegigant Starbucks. Door slim gebruik te maken van sociale media hoopte het bedrijf het merk Starbucks sterker te maken.

Helaas voor Starbucks: activist en filmmaker Robert Greenwald las het artikel ook. Hij ging onmiddelijk over tot actie. Binnen een week werd de online campagne gekaapt door de tegenbeweging Stop Starbucks. Waar het de bedoeling was dat Twitter gebruikt zou worden voor lieflijke foto’s van koffieminnende starbucksfans werd het platform nu overspoeld met protestfoto’s. Afgelopen dinsdag zette Greenwald bovendien een anti-filmpje op YouTube, dat in zes dagen tijd ruim 40.000 keer werd bekeken.

Ik weet niet zo veel van de praktijken van Starbucks. Mijn kennis beperkt zich tot enkele verhalen over het verdienmodel van het bedrijf, die ik las bij het bespreken van Starbucks, de 5 principes van het succesverhaal. Het zou me echter niet verbazen als Greenwald gelijk heeft. Multinationals hebben de schijn per definitie tegen: da’s meestal geen zuivere koffie…

Beter gaan we allemaal aan de eerlijke en echte koffie, zoals die ook verbouwd wordt door mijn vrienden Sander en Hazel, in Costa Rica.

Cafe Guayabo, pura vida!

@

15 Reacties

  1. Karla schreef:

    fair trade, organic en heerlijk: die koffie geniet ook mijn voorkeur! BTW de koffie van Starbucks heeft eigenlijk niet echt veel smaak, hun cappucino is veel te schuimig. Geef mij dan maar de echte Italiaanse met volle smaak!

  2. Ik heb een keer een (gewone) koffie gedronken bij Starbucks. Dat was in New York. De smaak was best ok vond ik maar het was toch echt niet zo dat ik meteen overstag ging. Ik was wel onder de indruk van de grote diversiteit van het aanbod, en de vrijheid van de klanten bij het bestellen.

    Maar goed, van grote ketens als McDonalds ben ik ook altijd onder de indruk, en dat terwijl ik uit het boek Fastfood Nation wel heb geleerd hoe smerig die te werk gaan…

  3. Starbucks koffie heb ik nog nooit gedronken. Maar tegenwoordig koop ik altijd Max Havelaar Fair Trade. Dat is ook echt lekkere koffie!!! Die koffie van Sander en Hazel wil ik ook wel eens proberen. Kunnen we niet met zijn allen een pakketje bij hun bestellen? ;o)

  4. boesje schreef:

    Mooi woordgebruik, “da’s meestal geen zuivere koffie…”

  5. Henk schreef:

    Ik vind de Starbuckskoffie ook nogal overrated: te weinig smaak voor de prijs ($4), en dan ook nog in een kartonnen beker…

    Voor koffie moet je toch in Italië of Nederland zijn geloof ik. De koffie van Sander en Hazel wil ik ook wel eens proberen!

  6. @Alinda: dat zal ik eens vragen aan Sander. Dat is vast geen probleem!

    @Boesje: listig he 🙂

    @Henk: ik was even vergeten dat het zo prijzig was. Toen ik lopend uit die beker dronk was ik nog niet gewend aan dat dekseldrinken en goot ik zo’n plas over mijn nieuwe witte hoody. Als ik niet in de Apple had gelopen was ik daar gegarandeerd chagrijnig van geworden…

  7. Astrid schreef:

    Hé toevallig, Eazy plaatste net dit filmpje op z’n site. Ook iets met Starbucks 😉

  8. Lol, ik vind Amerikaans klein ook altijd nogal groot…

  9. Henk schreef:

    Een vieze hoody in NY is ook een hoogtepunt.

    Astrid: nog een filmpje!

  10. schrijverdezes schreef:

    Is er nóg iemand die in een geval als dit meteen aan de ‘ideële koffie’ uit Het Bureau moet denken? Dat zou leuk zijn…

  11. Mij zegt dat niks schrijver, maar misschien andere mensen wel…

  12. Wim schreef:

    Mieters, schrijverdezes !

  13. Wilma schreef:

    Iemand wel eens de starbucks op twitter gezien: //twitter.com/starbucks ? Van het aantal volgers en interactie met de klant kunnen bibliotheken alleen maar dromen! Ik ben helemaal voor fair trade koffie, maar als het om lekkere koffie gaat dan ga ik voor die van Starbucks! Sorry, ben waarschijnlijk de enige hier 🙂

    Grz Wilma

  14. Grappig Wilma, toen ik het bericht schreef moest ik nog even aan je denken, door je positieve verhaal bij die post over dat boek toen. Was ik nog niet vergeten.

    Starbucks is heel goed in klantenbinding inderdaad. Ze zijn natuurlijk niet voor niets zo groot geworden.

    fair enough 🙂

  15. schrijverdezes schreef:

    Verdomd mieters, Wim!

Reageer op Astrid