clear

zoeken

search

Een betoverende mailcampagne van Bol.com

04 mei 2009


Allemachtig, ben ik marketingtechnisch zojuist even te grazen genomen door Bol.com! Een paar maanden geleden mopperde ik nog een beetje over een ongemak bij het betalen maar vorige week bestelde ik er weer een boek….juist vanwege de service en het betaalgemak inderdaad.

Vandaag ontving ik een mail van BOL. Ongevraagd. Dat roept bij mij over het algemeen eerder ergernis dan waardering op, maar toen ik iets las over gratis cadeau’s won mijn hebzucht het toch van mijn zucht naar informatiemanagement. Ik klikte op de link.

Wat ik vervolgens kreeg te zien op de subsite Warm Welkom vond ik erg sterk. Iedere klant van BOL kan daar namelijk een geanimeerde rondleiding volgen die uiteindelijk vijf blauwe bollen oplevert. Die bollen zijn goed voor een aantal cadeau’s.
De titel ‘videogame’ verdient de animatie nog net niet maar het is meer dan een simpel filmpje, dat kan ik je wel zeggen. Tijdens de rondleiding weet BOL ook nog slim informatie in te winnen over je interessegebieden. Dat is ook al geen onderdeel waar ik verzot op ben maar in mijn enthousiasme hielp ik de marketeers graag, deze keer.

Wat ik cadeau kreeg verklap ik hier niet. Dat pleziertje gun ik BOL dan ook nog wel. Maar ook dat vond ik best indrukwekkend. Een innovatieve representatie van het aanbod van deze webwinkel in ieder geval.

Ik weet niet wie deze campagne heeft bedacht maar ik vind ‘m erg sterk. Een laagdrempelig en verleidelijk charme-offensief voor alle klantgroepen.

Chapeau.

@

14 Reacties

  1. Jens Swelson schreef:

    Ik hoorde sommige leraren er ook al over hier op school. Zelf nog geen mail gehad van ze.

  2. Heleen Bredius schreef:

    Edwin,

    Jouw gedachten waren ook mijn gedachten: een ongevraagde mail…..zucht… Maar ook mijn hebzucht won het van mijn zucht en ik was benieuwd welke cadeaus ik zou ontvangen. Ik heb ook de digitale rondleiding meegedaan.
    Het zat allemaal goed in elkaar. Het was een ‘ warm welkom’.

    Heleen

  3. @Jens: ben er je er wel geregistreerd als klant? Misschien doen ze het in fases?

    @Heleen: zoiets moesten we ook nog eens bedenken voor bibliotheekklanten 🙂

  4. Christian schreef:

    Ik had de mail ook gehad, alle ballen verzameld en de cadeaus uitgepakt. Erg goed! Maar vooral omdat ze (mee van) de eerste(n) zijn.

    Als ik namelijk van nog drie bedrijven een dergelijke mail krijg, dan denk ik niet dat ik de zit nog uitzit.

    Wat maar weer aangeeft dat je als marketeer de eerste moet zijn, of gewoon iets heel goeds moet bedenken… of het allebei moet doen. Zoals Bol.

  5. nat schreef:

    Alleen al dat mijn naam in beeld verscheen vond ik al gezellig 🙂
    Net echt. Maar in de Drvkkery wil ik ook wel wat blauwe bollen voor je neerleggen, hoor…

  6. De Drukkery is een ervaring op zich Nat: helemaal geen bolletjes nodig.

    Het enige dat me spijt is dat het aanbod ‘underground’ er altijd een beetje bekaaid vanaf komt, qua boeken. Daar zou toch nog wel eens een hoekje voor ingericht mogen worden…

  7. Daan schreef:

    Hm, heb de mail nu al zeker 6x gehad en ongelezen weggegooid. De 7e x dus toch maar eens openen?

  8. Oh ja, blijven ze ‘m dan sturen? De cadeautjes zijn echt best leuk vond ik. Niet per se mijn cup of tea, maar toch verrassend…

  9. Marco schreef:

    Amigo, wat je cadeau heb gekregen kan ik wel verklappen want je cadeau ligt bij mij.
    Lang leve TNT.
    Ik zie je vanmiddag wel in 77 neem ik het mee of wandel maar ff binnen bij Peper & Zout of Mes & Vork.

  10. Huh? Nou moet het toch niet gekker worden? Dat boek dat ik heb besteld, of heb je het nu over iets anders?

    Ben benieuwd 🙂

  11. Marco schreef:

    ‘t is een pakje van BOL, verder geen idee 🙂

  12. Hoe kan dat nu bij jou terecht zijn gekomen? Is dat weer dat huisnummerverhaal? Er stond nog eens een dronken makker bij je aan te bellen ook toch, ‘s nachts?

  13. Marco schreef:

    dat was jij toch?? 😉

Reageer