clear

zoeken

search

De zaak Zwartepoorte

22 mei 2009


Zwartepoorte is een redelijk bekende naam in Zeeland en omstreken. Het is de naam van een BMW-dealer die is gevestigd in Goes.

De PZC schreef op 12 mei:

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden heeft Zwartepoorte al maanden last van het hardnekkige gerucht dat zijn bedrijf failliet zou zijn. Als op de website Google de zoektermen ‘Zwartepoorte failliet’ worden ingetypt, zou aan de hand van de eerste resultaten inderdaad die – verkeerde – conclusie kunnen worden getrokken.

Twee dagen later meldde de Telegraaf dat de betrokken website aansprakelijk werd gesteld voor de indexering door Google.

Ik vind dit, net als Gintou, een eigenaardige zaak. Is dit nu inderdaad de verantwoordelijkheid van de verwijzende website, of zou Google hier iets aan moeten doen? Of had Zwartepoorte er beter aan gedaan om de hele kwestie te negeren? Nu wordt er nog veel meer online aandacht gegenereerd en je kunt je afvragen of dat positieve aandacht is.

Hoeveel mensen zouden nu daadwerkelijk ‘Zwartepoorte failliet‘ intikken in Google? Is het niet veel belangrijker wat er in beeld verschijnt als mensen zoeken op ‘BMW Zeeland‘, bijvoorbeeld? Bij de eerste tien zoekresultaten zie ik Zwartepoorte niet eens verschijnen (met ‘BMW Goes’ gelukkig wel) Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken, ik weet alleen wel dat de Google Cache nog niet is opgeschoond.

De complotdenkers onder ons zien ondertussen vast wel een verband tussen deze zaak en een eerdere….

De zaak Zwartepoorte kan in ieder geval goed fungeren als case m.b.t. reputatiemanagement online.

@

Afbeelding

Reageer