clear

zoeken

search

Voorwaarts, mars!

10 december 2008

Je moet cijfers altijd relativeren maar het is natuurlijk wel bemoedigend om te lezen dat het gebruik van Schoolbieb in 2008 is verdrievoudigd en dat van Zoek & Boek waarschijnlijk zal verdubbelen.

Als ik vervolgens ook koppen lees als ‘Krantenbank groeit maar door’ en ‘G!ds steeds groter succes’ is mijn argwaan gewekt. Is dit alleen maar hosanna? Het alom bekende verschil in beleving?

Je bent bijna blij als je ook een kop ziet staan die niet spreekt van groei en succes. Voor je het weet is het ontbreken van een urgentiegevoel gewoon gerechtvaardigd. Bij Al@din staat alleen maar: ‘functie wordt gemoderniseerd’. Dat begint er weliswaar meer op te lijken, maar waarom staat daar nu niet gewoon eerlijk: ‘gebruik Al@din loopt drastisch terug?’ Dat zou zo’n document toch meteen geloofwaardiger maken?

Het zou ook beslist geen overdreven kop zijn: in 2005 werden er nog 170.929 vragen beantwoord door bibliotheekmedewerkers. De prognose voor 2008: 46.343.

Zo’n kop doet je tenminste beseffen dat een half jaar zo om is. Een jaar trouwens ook. Ach, tweeĂ«neenhalf jaar zelfs.

Soms krijg je het gevoel dat je spijkers op laag water zoekt. Dat je gewoon eens wat positiever naar alle ontwikkelingen zou moeten kijken. Dat het allemaal reuze meevalt, met de bedreigingen voor het bibliotheekwerk.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik het als statistiekenprutser gewoon een beetje verwarrend vind, dat cijfers in jaarverslagen bijna nooit stroken met bevindingen en adviezen in rapporten die betrekking hebben op de toekomst van het vak.

Ik moet nog veel leren…gelukkig maar misschien.

@

7 Reacties

  1. Henk schreef:

    En vervolgens smijten we de havo/vwo-afdeling van Schoolbieb in de kaai en de gooien we de rest over de schutting. Weg gemeenschapsgeld en inspanningen van de redacteuren havo/vwo.

  2. Ik heb ook zoiets gehoord ja. Hoe wordt dat dan beargumenteerd?

    Dat soort dingen raken ook wel aan de discussie van gisteren: waar neem je afscheid van, en waarvan niet? Wat is de investering waard, hoeveel investering zitten ergens al in? Het is ook best lastig allemaal.

    Aladin heeft ook ontzettend veel gekost tot op heden. Maar wat nu de werkelijke ROI is, na 5 jaar? Goodwill?

    Moeilijk :-/

  3. Jouke schreef:

    Die al@din-cijfers is dat inclusief de chat?
    In Overijssel hebben we een plan voor de komende jaren en daar moet het aantal al@din-vragen groeien naar enkele honderdduizenden in een paar jaar.
    Echt waar! Kan het voor je opzoeken.
    't Is haast humor zoiets, maar daar vind ik het te triest voor eigenlijk.
    Stokpaardje-ergernissen mijnerzijds: komt (is) er een actie om digitale diensten (al@din, zoek&boek en nog iets) te promoten landelijk. Op debibliotheek-site staan dan banners. Even kijken. Wat blijkt: is een animated gif die helemaal nergens naartoe gaat. Die moet je (ik ben ook webmaster) dus op je site zetten is de bedoeling.
    Hij is weer fijn!!
    Waarom niet een linkje aan die gif naar een pagina waar je info krijgt over de diensten en de mogelijkheid om daar als webmaster nog wat aan te knutselen (eigen site etc. er in opnemen?).
    Ik snap dat werkelijk niet!
    Mensen zien dat bannertje op de site en dat is het! Verdere info via personeel en folder in de bieb.
    Ben ik nou niet wijs dat ik zoiets alweer niet snap en weer het idee heb van een (zoveelste) gemiste kans??

  4. Jouke,

    Qua techniek en seo etc rammelt er zoveel aan, en al zolang dat ik het al een beetje heb opgegeven om er nog aandacht aan te besteden. Je moet tenslotte ook verder. Om frustraties ga je heen, op een gegeven moment.

    Daarnaast is er inhoudelijk ook nog eens veel mis. Daar helpt geen widget of banner aan.

    Kom maar door met die bezem, dan kunnen we ons richten op kwaliteit in plaats van op het oeverloze bierkaaigevecht…

    Er zijn van die dagen dat je wat cynischer bent, sorry 🙂

  5. Jouke schreef:

    Die cynische dagen hebben we allemaal en is maar goed ook.
    Da’s trouwens een mooi stuk waar j naar verwijst!

  6. Jouke schreef:

    PS:Ik heb de al@din chat een paar keer getest en dat werkte wel goed trouwens toen. Alleen waren mijn vragen te moeilijk, zodat ik werd doorverwezen naar de gewone al@din :-).
    Dus in die chat zie ik wel mogelijkheden, maar misschien ben ik vandaag te weinig cynisch? Zou kunnen.

  7. Kansen genoeg inderdaad hoor Jouke. Het netwerk dat er achter ligt is ook prachtig.

    Nu de stroomlijning nog en de online profilering en archivering/ontsluiting. Dat zou een mooie stap voorwaarts zijn…

Reageer