clear

zoeken

search

Nieuwe methoden voor het meten van internetverkeer

02 maart 2008


Een interessante bijdrage van Muhammad Saleem op Read Write Web: Page View Metric Dying – But What Will Replace It. Saleem beschrijft in die posting de (r)evolutie op het gebied van het meten van websitestatistieken. Dat de ‘pageview dood is‘ weten de meeste insiders inmiddels wel maar managers en adverteerders zijn er in veel gevallen nog niet van doordrongen, terwijl zij investeringen en beleidsbeslissingen vaak wel laten afhangen van het aantal bezoekers van een bepaalde website.

Saleem wijst erop dat steeds meer grote spelers op de internetmarkt nieuwe methoden hanteren. Microsoft bijvoorbeeld, waar men onlangs aankondigde te zullen gaan inzetten op iets wat ze zelf Engagement Mapping noemen. Letterlijk vertaald dus ‘het in kaart brengen van betrokkenheid’. Ook Google past het model van Google Analytics aan, onder de noemer ‘event tracking’. Daarnaast storten nieuwkomers als Nuconomy zich op deze markt.

De nieuwe benadering van sitestatistieken is volkomen terecht. Waarom zou je nog kijken naar het aantal keren dat een pagina is geladen als dat ‘herladen’ steeds minder vaak nodig is? Wat doe je met mensen die delen van je content lezen in de vorm van volledige rss-feeds, op persoonlijke startpagina’s en in Rss-readers? Natuurlijk, dat kun je voor een belangrijk deel meten met tools als Feedburner maar ga je dan ook nog meten hoe vaak je geïntegreerde video’s zijn bekeken op YouTube? Je foto’s op Flickr? Je widgets op Hyves?

Dat de meetrevolutie in volle gang is leidt geen twijfel maar ik vraag me wel af wat de ultieme tool voor het meten van ‘verkeer en betrokkenheid’ zal worden, en wanneer we die kunnen gaan inzetten.

Tot die tijd werk ik met Google Analytics.

@

Foto

Reageer