clear

zoeken

search

Web 3.0: aandacht voor APML

08 januari 2008


Aandacht speelt een steeds grotere rol op het web, in de economie, in je eigen gedrag en in de benadering van doelgroepen. Maar we zijn op weg naar meer betekenis en krijgen meer en meer tools tot onze beschikking om onze beperkte aandacht te structureren en kanaliseren.

Een van die tools is APML: Attention Profiling Mark-up Language. Marjolein Hoekstra schreef daar in oktober 2007 al een uitgebreid (Engelstalig) artikel over: Basics of attention profiling through APML.

Het is materie waar ik zelf ook nog eens goed voor moet gaan zitten. Ik begin nu in ieder geval een beeld te krijgen van de mogelijkheden. Aanleiding daarvoor was een enthousiaste post op RWW, over Idiomag, een site waarop je de aangeboden content kunt personaliseren, onder meer op je voorkeuren en aandacht op andere websites. Dat klinkt erg veelbelovend allemaal.

Het begin van een nieuw tijdperk? Lees ook de toelichting op apml.org en de ‘APML Beginner’s Guide‘ op Masternewmedia.

Ik denk dat het aantal diensten snel zal uitbreiden. Ik kom hier ongetwijfeld nog op terug.

Ik heb het onderwerp in ieder geval alvast in het vizier.

@

Reageer