clear

zoeken

search

Vergeten dat virale marketing ook marketing is

04 januari 2008


In de tien jaar dat ik op het web rondscharrel zijn leuke filmpjes, foto’s en links altijd een soort rode draad geweest. Zeker in de eerste jaren had ik bij veel mensen de naam dat ik ze voorzag van de meest onzinninge bestanden en links. Je vrinden spammen om ze te doen lachen. De laatste jaren kom ik daar niet meer zo vaak aan toe. Eigenlijk helemaal niet. Alleen via dit weblog verspreid ik zo nu en dan nog humoristische content.

Die achtergrond heeft echter altijd mijn opvattingen over ‘Virale Marketing‘ gekleurd. Ik loop er mee weg. Ik vind het namelijk fantastisch om te zien hoe filmpjes die (schijnbaar) gemaakt lijken te zijn door amateurs een eigen leven kunnen gaan leiden door een olievlek-effect op het web. Dat heeft iets….onwaarschijnlijks. Een soort middelvinger naar de mainstream-media, naar het grote geld, naar de afstomping van Ster en IP.

Je vergeet echter wel eens dat veel van die leuke filmpjes gewoon gemaakt zijn door marketeers die hebben begrepen wat het moderne publiek leuk vindt. Achter veel virale video’s schuilt een strategie (zie ook de samenvatting op Bizz.nl).

Nu is dat op zich niet zo erg. Als een reclame me doet lachen zal je me niet snel horen mopperen over de duistere kanten van commercie. Dat verdring ik dan voor even.
Maar als ik dan het bericht op Marketingfacts lees, over Binckbank, en bevestigd zie dat filmpjes bewust worden verspreid, is dat toch een beetje ontnuchterend. Er is geen sprake van betaling. Er wordt zelfs een soort van verantwoording afgelegd. Ik mis echter het spontane.
Als dingen niet spontaan zijn wil ik dat in sommige gevallen liever niet weten. Dat geldt ook voor virale marketing.

Het gekke is dat de marketeers van de bank toch iets bereiken. Ik plaats dan wel geen filmpje, maar schrijf wel over de campagne. En zolang mensen over je praten en schrijven, blijft je naam hangen. Zo help ik de campagne onbedoeld misschien toch nog iets verder.

Het is een vreemde wereld ^^

@

2 Reacties

  1. .. en ons gedrag soms voorspelbaarder dan we zelf zouden willen 🙂

Reageer