clear

zoeken

search

Virale marketing van bibliotheken een gouden greep?

12 september 2006


Virale marketing is de bom. Al maandenlang lees ik veel over op weblogs als Molblog en Marketing Facts. Steeds meer bedrijven nemen hun wending tot deze hete vorm van marketing, zoals Campina dat luid zingend in zee gaat met Fransje Bauer.

Maar wat is virale marketing nu eigenlijk? De definitie op Wikipedia is eigenlijk nog het duidelijkst:

“Virale marketing is een marketingtechniek die poogt om bestaande sociale netwerken te exploiteren om zo de bekendheid van het merk te vergroten of positieve associaties te bewerkstelligen op een wijze die te vergelijken is met een virale epidemie. In die zin lijkt het op mond-tot-mondreclame die versterkt wordt door het internet, waardoor zeer snel en veelal op goedkope wijze een groot aantal mensen bereikt kan worden.”

Een bekend voorbeeld is dat van een filmpje dat al lange tijd over het web zwierf, waarin iemand een rolletje mentos in een fles cola propt, waardoor een enorme fontein ontstaat. Coca-cola wist niet goed wat er mee aan te vangen maar mentos maakte dankbaar gebruik van het feit dat duizenden dit filmpje keken. Het is gewoon gratis reclame! Op Flickr vind je dan ook honderden gebruikers die hebben vastgelegd hoe ze het geintje zelf uitprobeerden.

Het ultieme voorbeeld kwam ik vandaag tegen op de ubiquitous Librarian: hij verwijst naar een mannetje dat een soort weddenschap had met zijn vriendin. Hoe meer leden hij zijn groep bij Facebook zou krijgen, hoe verder zij zou gaan. De cijfers die UL laat zien zijn duizelingwekkend. Dat is dus viraal. Als een epidemie!

Ik heb nu niet direct een geniale inval maar dit is wel een prachtige vorm van marketing, vind ik. Alhoewel je wel moet oppassen: je kunt er ook je geloofwaardigheid mee verliezen. Zo was Samsung vorige week erg verbolgen over een filmpje dat circuleert op het web, waarin een nieuw model wordt gebroken. In zulke gevallen gaat het tegen je werken.

Maar een non-profit organisatie als de bibliotheek heeft wel iets minder te verliezen denk ik dan ook weer. Hoe heerlijk is het als je een digitale hype rond je organisatie kunt creรซren? Eenvoudig is het niet maar er zijn al veel mooie voorbeelden te vinden. Ik denk dat dat filmpje van die knaap met zijn twee meissies er ook wel gaat komen. Ze eist maar een miljoen groepsleden. Appeltje eitje.

@

Tags: , , , , , , , ,

6 Reacties

  1. Wow!ter schreef:

    Edwin, Youtube doet het ook goed met mentos en coke. Eigenlijk leuker dan Flckr! //www.youtube.com/results?search_query=mentos+coke&search=Search

  2. tsjee meer dan 3000…..

  3. brian schreef:

    Thanks for the interest in my blog!

    Dank voor de rente in mijn blog!

  4. Hello Brian,

    Thanks for thanking me ๐Ÿ™‚

    I like your blog indeed! It is well written and has good topics. I keep an eye on you through RSS & Netvibes.

    Just to let u know: your reply is funny in dutch. Interest means (financial) interest in Dutch as well.

    The word for being interested is ‘interesse’.

    It is well understood though. But for a next time perhaps…. ๐Ÿ™‚

    Edwin

  5. Anoniem schreef:

    De meest besproken filmpjes vind je op //www.viralvideochart.com/

  6. Anoniem schreef:

    dit is pas viraal:
    //www.durexzoekttestpersonen.nl/

    ๐Ÿ™‚

Reageer