clear

zoeken

search

Bibliotheken leren schitteren

09 januari 2008


Op 13 december j.l. vond in Utrecht de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging van Openbare Bibliotheken plaats.

De ledenvergadering werd in de ochtend vooraf gegaan door vier ochtendsessies, over digitale ontwikkelingen, Etalages / zwaartepunten, Marketing en Cultureel Ondernemerschap en Human Resource Management. Die vier onderwerpen maken deel uit van het strategietraject dat het bestuur van de VOB vorig jaar gestart is.

Via een kort verslag van die ochtendsessies vond ik een presentatie over Marketing en Cultureel Ondernemen en een vergaderstuk over een nieuw HRM-beleid voor bibliotheken. Beide documenten heb ik even in een widget gezet.

De presentatie ziet er prima uit maar beperkt zich vooral tot de grote lijnen. Ik kan er nog niet echt mee uit de voeten. Er wordt een vergelijk gemaakt met Bol.com en Selexyz maar vervolgens gaat het vooral over ‘het merk’ bibliotheek, eenduidigheid binnen de branche, enz. Dat zijn allemaal belangrijke zaken maar handvatten voor de praktijk zijn er nog niet.

Het voelt een beetje als zo’n vergaderstuk waar je jarenlang over kunt beppen. ‘Focus is nodig’, ‘komen tot gedeelde doelen’, ‘meten is weten’, ‘analyseer je klanten’. Het is allemaal waar.
We moeten ook meer meten. We weten bijvoorbeeld vrijwel niets van het impliciete. Het voelt echter ook aan alsof we het allemaal weer zelf gaan doen. Nauwelijks leren van de marketingwereld online. Kweenie. Ik wacht de volgende fase van deze pijler liever even af.

Het vergaderstuk over HRM is al veel concreter. Pijnpunten worden sterk benadrukt en de oplossingen die worden aangedragen zijn redelijk concreet. En uitvoerbaar, ook niet onbelangrijk. Ik las het stuk vannacht en besloot na het lezen ervan dat ik het een prima stuk vond. Ruimte voor jong bloed, niet zomaar de oude kennis afschrijven, sturen op innovatie, echt participeren op digitale ontwikkelingen.

Ik zal hier niet uitgebreid gaan citeren. Mensen die zich zorgen maken over het personeelsbeleid van bibliotheken moeten dit document gewoon even zelf lezen. Als je bibliotheekmanager bent moet je dat sowieso doen.

Het is ook wel een aardig stuk voor op Bibliotheek 2.0, bedenk ik me nu. Misschien komt er nog eens een discussie uit voort. Ik zal de widget daar ook plaatsen.

@

2 Reacties

  1. Natalie schreef:

    Ik wás aanwezig bij die ochtendsessie over marketing en constateerde hetzelfde als jij nu: een hoop vage voornemens. Een paar mensen in de zaal riepen nog dat ze dit soort dingen 10 jaar geleden ook al riepen.

    Maar ik zal op bibliotheek 2.0 wel verder hierover discussiëren.

  2. Kijk, dat bevestigt wel iets. Het is makkelijk om kritiek te uiten als je ergens niet bij was, maar de indruk van oude wijn in oude zakken is dus niet helemaal misplaatst…

Reageer