clear

zoeken

search

Begrepen verandering

17 januari 2008


Het heeft weinig zin om verandering na te streven als je niet begrijpt waarom er iets moet veranderen.

John Blyberg en Kate Sheehan raken aan de kern van de problemen die met veranderingsprocessen gepaard kunnen gaan: als de ontkenningsfase achter de rug is, en het belang van verandering wordt ingezien, gaan grotere groepen mensen zich met het proces bezighouden en wordt de essentie van het probleem soms onder de voet gelopen.

“We moeten iets met ‘2.0’ doen”. “Je kunt niet zonder filmpjes op je site”. “We moeten zorgen dat we op hyves zitten”.

Als je niet wilt verworden tot clown is het belangrijk dat je blijft beseffen wat het probleem is -en wat het doel- en dat je dat ook kunt verwoorden.

Als je daar niet goed toe in staat bent moet je misschien even een pas op de plaats maken.

Think. Care.

@

3 Reacties

  1. een post naar mijn hart .. de tools zijn nooit het doel maar het middel tot het openen van deuren. En dan hopelijk een deur die je ook open wílde hebben en niet ééntje waar allemaal spoken in zaten.

    Begrijpen wat het probleem is, helpt ook nog niet voldoende, denk ik. Begrijpen waar je niche als organisatie ligt wel. Dan krijgen de tools ook “zin” omdat je weet waarvoor je ze wilt gebruiken…

    … zoiets dan toch

  2. Daar heb je gelijk in. Als je alleen het probleem begrijpt kom je ook niet veel verder. Het punt is wel dat kansen zich minder makkelijk laten vertalen. Dat is vaak ook een kwestie van uitproberen. Als je weet dat je veel zou kunnen doen met een bepaald onderwerp (jouw niche van dat moment) betekent dat ook niet vanzelf dat je het op de goede plaats en aan de juiste mensen kenbaar maakt.

    Ook dat is nog wel een factor…

  3. .. dat is ook weer zo

    zoals zo vaak is het dan niet of of maar en en 🙂

Reageer