clear

zoeken

search

De Google Generatie is een mythe: een onderzoek naar het informatiegedrag van de toekomst

16 januari 2008


De British Library en JISC hebben een interessant en bijzonder overzichtelijk rapport gepubliceerd: Information behaviour of the researcher of the future. (PDF) Dit rapport doet uit de doeken hoe de generaties van nu omgaan met digitale informatie en toont aan dat de oppervlakkige manier van online bronnenonderzoek niet is voorbehouden aan de Google-generatie maar ook gehanteerd wordt door oudere gebruikers.

Het rapport gaat in 35 pagina’s in op de gevolgen voor (wetenschappelijke) bibliotheken, informatiespecialisten en overheden.

De conclusies wekken niet al te veel verbazing. Ze bevestigen eerder wat we allemaal met eigen ogen zien gebeuren. Ze bevestigen ook nog eens dat we als bibliotheken als de donder moeten overstappen naar meer profilering online, eenvoudigere interfaces en wat dies meer zij. Dit rapport heeft veel overeenkomsten met het uitgebreide rapport ‘Sharing, privacy and trust in our networked world‘ van OCLC maar is een stuk compacter.

Ik heb het meteen uitgeprint. Vanmiddag reis ik naar Breda en heb ik mooi wat extra’s te lezen in de trein. Ik vermoed dat ik nog wel terug zal komen op dit document.

Zie ook het bericht op JISC en de projectpagina. Ter illustratie hier toch alvast een paar conclusies uit het rapport:

The significance of this for research libraries is threefold:

  • they need to make their sites more highly visible in cyberspace by opening them up to search engines
  • They should abandon any hope of being a one-stop shop
  • They should accept that much content will seldom or never be used, other than perhaps a place from which to bounce

En nog een citaat dat er mag zijn:

Our final message, one which information professionals have exactly the right skills set to address is the need for greater simplicity. We know that younger scholars especially have only a very limited knowledge of the many library-sponsored services that are on offer to them. The problem is one of both raising awareness of this expensive and valuable content and making the interfaces muchmore standard and easier to use.
The cognitive load on any library user (or librarian) in trying to work through such complexity is at present immense. Librarians are guilty of complacency here.

We bieden veel te veel aan, kortom, en maken alles veel te ingewikkeld. En dan is er ook nog eens sprake van zelfgenoegzaamheid onder bibliothecarissen, binnen die context.

En terwijl we te veel te moeilijk aanbieden met z’n allen, en daar erg tevreden over zijn, houden we ons nauwelijks bezig met online promotie en marketing van onze diensten. Mooi is dat!

Bijna net zo mooi als dit onderzoek.

@

Via

3 Reacties

  1. Jan Tweepuntnul schreef:

    Ik kwam dit zinnetje tegen
    …research-behaviour traits that are commonly associated with younger users – impatience in search and navigation, and zero tolerance for any delay in satisfying their information needs – are now the norm for all age-groups, from younger pupils and undergraduates through to professors.
    Hierbij vraag ik me toch echt af of dit ooit anders is geweest??
    In ons eigen vakgebied zijn klanten die direct of liever gisteren antwoord willen en bibliothecarissen die klanten het bos in sturen als ze niet snel genoeg het juiste antwoord vinden toch van alle tijden.
    Dankzij Google zijn mensen toch zelf aan het zoeken gegaan en dat levert ze betere antwoorden op dan ouderwets ongestructureerd in de bibliotheekcatalogus te grasduinen. Of at random zoekend langs de schappen in de bieb.
    Dit rapport ruikt (bij oppervlakkige beschouwing) wat mij betreft wel een beetje naar cultuurpessimisme:-) Ik zal het ook eens in de trein meenemen voor een tweede blik.

  2. Hoi Jan,

    Ik heb het document inmiddels goed gelezen in de trein en kan alleen maar zeggen dat het nog meer de moeite waard is. Wat jij zegt zeggen zij in het rapport ook. Ze geven juist aan dat er aan de gebruikers an sich niet zo veel is veranderd, integendeel. Het gaat om de informatiewereld die in heel hoog tempo transformeert.

    Ik vind dit echt een document van belang. Er staan hele waardevolle tips in.
    Ook open deuren natuurlijk maar dat zal niet iedereen zo ervaren.

    Alle 35 pagina’s de moeite waard, zeg ik.

    Ik kom er nog op terug!

    Ed

  3. Jos van Helvoort schreef:

    Ik kan er slechts een citaat uit Educating the Net Generation (Oblinger & Oblinger 2005, 2.9) aan toevoegen: “.. age may be less important than exposure to technology. For example, individuals who are heavy users of IT tend to have characteristics similar to the Net Gen.”

Reageer