clear

zoeken

search

Mediastudies Universiteit van Amsterdam biedt college Web 2.0

19 augustus 2007


Christian van der Ven blogde op Archief 2.0 over een introductiecollege Web 2.0 dat zal worden gegeven binnen de faculteit Geesteswetenschappen, afdeling Mediastudies, van de Universiteit van Amsterdam.

De studiegids van de UvA vermeldt het college als volgt:

“Het Web bevat een hoeveelheid informatie van ongeevenaarde grootte, en groeit nog steeds gestaag. Maar behalve gegroeid, is het Web zelf ook van karakter veranderd; de term “Web 2.0” wordt gebruikt om dit aan te duiden. Deze module behandelt een aantal belangrijke aspecten van het Web van de nabije toekomst, in vergelijking met het eerste generatie Web en met de traditionele informatieaanbieders. Gebruikers zijn niet langer passieve consumenten, maar leveren zelf een cruciale bijdrage aan de informatie. Wikis en andere online samenwerkingsomgevingen zijn een evident voorbeeld, maar ook blogs (web logs) stellen iedereen in staat om onbeperkt te publiceren.

De betrouwbaarheid van informatie blijkt, vooral dankzij sociale controle, niet onder te doen voor traditionele bronnen. Internet zoekmachines geven toegang tot de informatie of het Web, en vormen een onmisbare schakel tussen gebruiker en inhoud, en een goede ranking bij zoekmachines maakt het verschil tussen sukses en falen. Het bedrijfsmodel van het Web is ook radicaal gewijzigd, alle populaire Webdiensten zijn gratis toegankelijk, en het belang van traditionele copyrights lijkt aan erosie onderhevig.

Er zijn voorstellen voor een Semantisch Web, waar ook voor computerprogramma’s (agents) begrijpelijke informatie wordt aangeboden in een mix van oude en nieuwe inzichten in kennis organisatie. Maar er zijn ook doem-scenarios: allerlei vormen van SPAM zijn onlosmakelijk verbonden aan het open karakter van het Web.”

De bijbehorende reader (nog in ontwikkeling) kan hier worden gedownload (bedankt Christian)

Ik vind het een reuze interessante ontwikkeling dit!

Ik was benieuwd of mijn oude opleiding (IDM) ook al afzonderlijke thema’s wijdt aan het nieuwe web maar ik kon die niet meteen ontdekken. Ik zie wel dat de site van de Haagse Hogeschool een facelift heeft ondergaan. Ik zie in het geinige IDM-monopoly dat de opleiding inmiddels wel een structuur heeft die meer keuzevrijheid heeft. Dan mag je vast ook wel kiezen voor web 2.0 en alles wat daar mee samenhangt.
En keuzevrijheid is ook wel een beetje 2.0 ๐Ÿ™‚

@

9 Reacties

  1. Christian schreef:

    Geen dank, Edwin. Ik ben al blij dat ik je eens een keertje voor ben.. ha, ha! ๐Ÿ˜‰

    Maar inderdaad een interessante ontwikkeling. Het is erg goed als dit soort zaken expliciet ingebed worden in het onderwijsprogramma voor informatieprofessionals!

  2. Dat vind ik ook alleraardigst ๐Ÿ™‚

    Ben ook wel benieuwd wat de studenten er uiteindelijk van zullen vinden…

  3. Jos van Helvoort schreef:

    Dag Edwin,
    Het blok 6 van de major opleiding zal met ingang van aanstaande september gaan over de Digitale Bibliotheek en daar zit absoluut heel veel Web 2.0 in. Peter Becker en ik zullen daarvoor garant staan. Misschien iets voor een gastcollege?

  4. Hoi Jos,

    Leuk om te lezen! Voor colleges en lezingen ben ik helaas niet te porren maar interessant vind ik het wel, dat jullie er aandacht aan besteden. Zou ik t.z.t. de reader eens mogen lezen?

  5. Door de reader meteen getipt op een interessant boek. Het eerste hoofdstuk van Webdragons leest alvast als een tierelier. Dat wordt bestellen. Heb jij het boek toevallig al gelezen?

  6. robert schreef:

    @ Jos: misschien kunnen jullie iemand van DOK Delft strikken voor een gastcollege? Dat maakt het blok natuurlijk nรณg interessanter!

    Groet,

    Robert

  7. @Marina: Dat ziet er inderdaad goed uit. Ik had zelfs nog nooit gehoord van het boek… Ik wil het wel lezen inderdaad!

    @Robert: inclusief online colleges als ze ‘on the road zijn’ in die periode ๐Ÿ™‚

  8. Wow!ter schreef:

    Reader is naar mijn mening een wat groot woord. Inleidend college is beter voor de verPDFde powerpoint. Maar wanneer ik het programma zo doorkijk schrik ik wel van het assimilatie tempo van de huidige generatie studenten, of althans de inschatting daarvan door de docenten. Maar toch mooi om te zien dat het curriculum wordt aangepast.

  9. Inleidend college was ook de term die ze zelf gebruikten. Ik noem iets al snel een reader ๐Ÿ™‚

    En over die inschatting: het is heel gevaarlijk om daar iets over te zeggen zonder te generaliseren maar ik weet nog wel dat ik ook heel vaak geschrokken ben tijdens mijn opleiding.

    Laten we het erop houden dat het goed is dat studenten weer rekentesten moeten doen. Het zou ook geen kwaad kunnen om zulke testen in te voeren voor taal en algemene kennis. Je denkt al snel dat die dingen aan de basis staan van WO en HBO maar dat valt vies tegen…

    Dat heeft meer te maken met het niveau van het middelbare onderwijs dan met het niveau van HBO en WO vrees ik.

Reageer