clear

zoeken

search

Onderzoek Forrester ziet geen toekomst voor betaalde videodownloads

15 mei 2007


Uit een onderzoek van Forrester Research komt naar voren dat betaalde videodownloads in de toekomst zullen verdwijnen ten faveure van online video’s die voorzien zijn van reclame. Volgens Reuters zullen sites als iTunes in 2007 nog een piek kennen maar het daarna afleggen tegen de nieuwe advertentiemodellen.

Dat is ook belangrijk nieuws voor Amerikaanse bibliotheken. In tegenstelling tot Nederland zijn er in de VS namelijk veel bibliotheken die digitale content uitlenen. Veel van die bibliotheken werken samen met het bedrijf OverDrive. Een voorbeeld van de wijze waarop E-audio books worden uitgeleend kun je bekijken op de site van de Memphis Public Library, (zie ook de reclame hiervoor) een staaltje ontsluiting van video’s in de digitale media catalogus van de Brooklyn Public Library vind je hier.
In het document ‘Go where your patrons go‘ (PDF) wordt de werking van OverDrive uitgelegd.

In dit kader zijn de onderzoeksresultaten van Forrester dus best belangrijk voor ons in Europa. We zijn hier gewend om Amerikaanse modellen met enige vertraging te volgen. Het is aannemelijk dat die vlieger in dit geval ook opgaat want de catalogi voor digitale media zien er fraai uit en verrijken het aanbod van iedere bibliotheek.
Nu verschillen bibliotheken natuurlijk van commerciële sites omdat zij de downloads aanbieden als onderdeel van de normale collecties. Veel films kun je gratis, of voor een bepaalde periode downloaden als je lid bent van de bieb.

Krijgen bibliotheken dan ook de door Forrester voorspelde klappen? Het rapport besteedt daar geen aandacht aan. Het is in ieder geval wel iets om over na te denken. Misschien doe je er als Nederlandse bibliotheek goed aan om voor de nabije toekomst varianten te bedenken waarbij de kosten inderdaad worden gedekt door reclame maar dan in de vorm van overheidsinformatie bijvoorbeeld. Je biedt dus wel de laatste van Al Pacino, om aansluiting te houden met de belangstelling van het grote publiek, maar je onderscheidt je van de grote commerciële partijen door er ideële reclame tegenover te zetten.

Maar goed, wij zijn hier nog niet eens toe aan deze vorm van uitlenen. Volgens mij houdt het met digileen al een heel eind op.

@

Reageer