clear

zoeken

search

Zoek & Boek: een eerste kennismaking

19 april 2007


Twee weken geleden werd de nieuwe dienst van de openbare bibliotheken in Nederland, Zoek & Boek, feestelijk geopend. Met deze dienst kunnen bibliotheekgebruikers boeken aanvragen in heel Nederland.

Nu ga ik hier niet zitten klieren over alles wat nog niet goed werkt aan het systeem. Ik zou daar het goede werk van heel veel collega’s tekort mee doen. Iedereen doet zijn stinkende best om alles goed te laten verlopen.

Maar ik vind wel dat men te vroeg heeft gekozen voor de opening. Je biedt het aan bij het grote publiek terwijl het systeem nog iets te veel kinderziekten bevat. Daarmee loop je het risico dat een gebruiker het een keertje uitprobeert, teleurgesteld raakt en vervolgens noooooit meer terugkomt. De aandachtsspanne van de moderne gebruiker is immers kort.

Een voorbeeld:

Vandaag moest ik wat instellingen aanpassen in onze e-mailclient omdat sommige aanvragen via mailadres van ons verlopen. Ik moest daartoe een test-aanvraag doen.

Ik keek eerst eens even hoe de termen ‘zoek & boek’, ‘zoek en boek’ en ‘zoek boek’ het doen in Google. Dat heeft duidelijk nog meer tijd nodig. Je komt uit op sites waar je vakanties kunt boeken, of bij Google Books. Ook de toevoeging ‘bibliotheek’ leidt niet tot grote blijdschap.

Dan maar eens een aanvraag plaatsen. Je moet dan wel een titel hebben die niet in je eigen catalogus zit. Als dat namelijk wel het geval is hoef je niet verder te zoeken en heb je Zoek & Boek helemaal niet nodig.

Ik koos voor het boek ‘Brands & Gaming’ van David Nichols. Picarta leert me namelijk dat dit boek alleen aanwezig is in bibliotheken in Groningen, Tilburg en Rotterdam. Let wel: de gebruiker weet dit niet.

Vervolgens doorloop ik de volgende stappen:

  1. Ik bezoek onze online catalogus en tik de worden brands + gaming in. In het veld eenvoudig zoeken is dat doorgaans genoeg.
  2. Ik krijg een melding dat er niets kon worden gevonden. Daaronder staat dat ik verder kan zoeken in zoek en boek maar dat kan ik alleen lezen omdat ik weet dat het er staat. In Firefox komt de button van ‘zoek en boek’ namelijk boven die tekst te staan.
  3. Ik klik op de button en beland in de catalogus van de 13 WSF-bibliotheken: 13 onder 1 knop. Mijn zoektermen zijn verdwenen.
  4. Ik tik die opnieuw in. Niets gevonden.

Dat komt omdat het bewuste boek alleen aanwezig is bij Universiteitsbibliotheken. Maar ik stel me zo voor dat de klant in dit stadium allang weer weg is. Maar wat nu als iemand hem er van te voren van heeft verzekerd dat er drie bibliotheken zijn die de titel in hun bezit hebben? Dan gaat hij of zij toch aan zichzelf twijfelen waarschijnlijk. Of aan het systeem.

Ik ga dus eens verder op de term ‘gaming’ alleen en vind dan wel meerdere titels.

  1. Ik klik op ‘gaming and libraries’, van Jenny Levine.
  2. Als ik goed kijk zie ik links in beeld dat ik kan kiezen voor aanvragen of bewaren. Ik kies gevoelsmatig voor ‘aanvragen’.
  3. Nu krijg ik een tekst die betrekking heeft op alle mogelijkheden. Ik kan klikken op de volgende links: IBL Leen Aanvraag, IBL kopie aanvraag, en een button ‘aanvragen zoek & boek’
  4. Omdat ik als gebruiker niet weet wat ‘IBL’ betekent, klik ik maar weer op de z&b-knop (en dat is maar goed ook want van de tekst waar de andere links naar verwijzen snap ik al helemaal niets). Die z&b-knop ziet er trouwens weer anders uit dan de eerste. Of ligt dat nu aan mij?
  5. Ik kom terecht op een pagina die VOB Proxy heet. Ik heb ook zo’n pas! Ik vul dus beide codes in. Dat is wel even zoeken trouwens. Het nummer dat bovenaan op de pas staat moet ik onderaan op de pagina invullen en vice versa. Het eerste nummer moet in in zijn geheel invullen. Van het andere nummer alleen het centrale deel. Dat kostte me wel een paar minuten.
  6. Dan wordt mijn geboortedatum gevraagd. Die vul ik in.
  7. De aanvraag wordt geplaatst.

De vervolgstappen hebben nog te maken met bevestigingen, ophalen en interne verwerkingsprocessen. Daar ben ik niet mee zo bij betrokken maar ik kan je verzekeren dat je daar ook een hele post aan kunt wijden. In ieder geval vele vergaderingen!

Lichtelijk nazoemend besluit ik een snippermiddag te nemen en ouwerwets in het zonnetje te gaan zitten met een krantje.

Zoek & Boek zal ongetwijfeld beter worden maar ik denk echt dat veel gebruikers afhaken in dit stadium. De eigentijdse instructie van vanochtend kan hier meteen goede diensten bewijzen!

A demain!

@

10 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    eDJE

    Zelf heb ik ook pas een aanvraag gedaan samen met een klant en ik ging ook het schip in bij het scherm met leenaanvraag. De klant klikte toen wel op Ibl aanvraag maa dat volgt het inlog scherm van Picarta en ben je ook klaar natuurlijk. Dat moet je toch naar onder, naar zoek&boek en dan kom je verder.
    Wordt vervolgd zullen we maar zeggen

    gr
    Kees

  2. Vincent Rotermundt schreef:

    Edwin,
    Helaas ben ik het met je eens.
    Het had zo simpel gekund.
    De catalogi van alle Openbare Bibliotheken een koppelvlak in een Aquabrowser.
    We maken een aparte site die heet:
    //www.zoek&boek.nl.
    Eén zoekbalkje á al Google en we zijn klaar.

    Ps. Het schijnt dat de content in Picarta niet up to date is.

    Gr. Vincent Rotermundt

  3. Misschien moeten we het iets meer tijd geven…maar ik vraag me vooral af of de klant dat ook doet. Ik begreep idd dat er bij Pica ook nog wat zaken geregeld moeten worden.

    In de wereld van softwareontwikkeling heet dit toch RAD? (Rapid Application Development).
    Ik herinner me nog iets van de methode Quick en Dirty. Dan komt de software wel beschikbaar maar nog niet helemaal zoals het zou moeten zijn….

  4. Jan Tweepuntnul schreef:

    Je verslag maakt me wat onrustig. Ik krijg de indruk dat het te veel een houtjetouwtje constructie is met een hoop onderdelen in de keten waar het fout kan gaan omdat er op de een of andere manier toch appels met peren worden verbonden. Zoiets. Hopelijk wordt het snel beter. Dank je voor het testverslag. Wij gaan binnenkort ook voor de bijl.

  5. Op zich valt het wel mee denk ik Jan maar tik op //www.bol.com nu ook eens de termen ‘brands gaming’ in. Stel je voor dat je het boek wilt kopen. Dat is net zoiets als aanvragen.

    En oordeel zelf over het verschil.

    Het enige dat ik duidelijk wilde maken is dat het verschil tussen zo’n site en Z&B nogal groot is….en dat veel gebruikers het gemak zijn gewend van de Bollen van deze wereld.

    Maar ik las in een verslag dat het een groot succes is en het aantal aanvragen de verwachtingen overtreft.

    ‘I rest my case, I stand corrected’ -in dat geval-

  6. jos.debeij schreef:

    Niet zo somberen jongens, zou ik zeggen. Vanmorgen kwamen in Deventer 45 bestelde titels binnen, en dat is nog maar het begin. We hebben inderdaad – per 4 april – de aquabrowser als nieuwe catalogus geintroduceerd. Daarin zitten nietr alleen onze titels, maar alles wat via ons besteld kan worden. Met de knop zoek&boek zodra dat kan. Dat is nu alle Overijsselse titels incl Athenaeumbibliotheek plus WSF13, ncc en dergelijk via – rechtsbeneden – externe search. Vervelend is dat je dan in een andere interface terecht komt, dus dat wordt nog niet veel gebruikt, behalve als we het uitleggen aan mensen, maar dat blijft ingewikkeld. Pica moet overstag dat we alles gewoon geintegreerd kunnen presenteren met één bestelknop op basis van de lokale pas. Maar goed: zoeken via //www.obdeventer.nl is toch al een stuk beter dan in Zeeland, want als ik bij ons gaming en brands intyp vind ik – ik geef toe, je moet de geheime codes weten – in twee klikken de titel van Edwin. Niks niet bestelbaar vanwege Pica en ncc-ibl met geheel en al geheime eindgebruikersaccounts, maar dat is een kwestie van tijd. We hebben in de bibliotheek in korte tijd al onze mensen betrokken bij de nieuwe catalogus en de nieuwe dienst en we zijn er onderling en met onze gebruikers intensief mee bezig. Ik heb de indruk dat dat niet overal zo is. Je vak en je dienstverlening, en dus vooral je gebruikers serieus nemen noem ik dat.
    Als er nu binnen twee weken al 45 titels per dag besteld worden, met zo’n ingewikkeld systeem als jullie beschrijven, dan kan het niet anders dan een supersucces worden als alle titels gewoon in onze catalogus zitten en de bestelknop nog beter gaat werken bij al die titels.

  7. Ha Jos,

    Leuk dat je reageert!

    Ik heb zojuist een kijkje genomen bij jullie en dat ziet er inderdaad goed uit. De aquabrowser zal ook in Zeeland worden ingezet, later dit jaar.

    Ik wil nog wel benadrukken dat somberheid niet het doel is: ik wilde juist de rol van klant aannemen om te kijken hoe het geheel ‘aanvoelt’. Want de klant serieus nemen is inderdaad het belangrijkste. Misschien nog wel meer dan dat.
    Maar daar hoef ik jou niets over te vertellen 🙂

    De cijfers die je noemt zijn zeer bemoedigend. Ik hoop oprecht dat Zoek en Boek uiteindelijk zal verworden tot impuls voor de hele sector!

  8. Jan Tweepuntnul schreef:

    Hoi Jos,
    Jouw positieve antwoord doet me goed. ! Ik had tot nu toe alleen een waslijst knelpunten per mail onder ogen gekregen. Dat het bij jullie zoveel respons oplevert geeft moed!

  9. Mirjam schreef:

    Ook vanuit Flevoland een positief bericht over zoek&boek. Wij zijn half januari overgestapt op de aquabrowser en zoek&boek. En inderdaad, er zijn nog kinderziektes en sommige omschrijvingen of werkwijzes kunnen verbeterd worden.

    Echter, over het algemeen werkt zoek&boek heel erg goed en de klant is positief! Voorheen kon de klant bij ons vanuit huis alleen materialen uit Emmeloord reserveren, nu kan de klant veel materialen vanuit huis reserveren! Dat is toch een geweldige vooruitgang en een prachtige service voor de klant.

    Overigens, veel zoek&boek problemen komen in mijn ogen voort uit: 1. onduidelijke catalogus 2. onvolledige titelbeschrijvingen in catalogus.

    Maar samenvattend kan ik zeggen dat de Flevolandse klant zeer veel baat heeft bij deze nieuwe dienstverlening. Ik ben blij dat er niet nog langer is gewacht met de introductie van deze nieuwe service en hoop dat deze snel verder wordt uitgebreid.
    Zie verder aquabrowser.flevomeer.nl of aquabrowser.bibliotheekalmere.nl.

  10. Het is wel zo dat Zoek & Boek gratis is, in Deventer:

    //www.obdeventer.nl/nieuwsbrief/april_2007/april.htm

    Dat scheelt natuurlijk ook wel!

Reageer