clear

zoeken

search

Zbdigitaal 46 in Marcom top 100 Marketingfacts

02 april 2007


Het oorspronkelijke doel van dit blog was attendering van collega’s over digitale zaken en hoewel dat doel nog steeds de basis vormt van zbdigitaal is er na anderhalf jaar bloggen toch ook wel wat veranderd. Ik weet dat sommige lezers niets of weinig met bibliotheken van doen hebben. Misschien wel de meeste lezers. Er zijn dagelijks meer ‘eerste’ bezoekers dan terugkerende, wat alles te maken heeft met de werking van de indexering door zoekmachines, het gebruik van trefwoorden en wat dies meer zij. Het is de vindbaarheid die ons omringt.

Het is een interessant fenomeen, die vindbaarheid. Het is zoeken naar een heuvel in een vlak landschap. Het is de kop boven het maaiveld. Het raakt aan de doelen van aandacht, pr…en marketing.

Als je er niet zo in zit klinkt het misschien vreemd dat attendering kan overgaan in marketing maar het is precies dat element van bloggen waar iemand als Debbie Weil nadruk op legt in haar boek. Of Scoble in het zijne. Verbindende links vormen een netwerk, reacties leiden tot conversatie, conversatie tot transparantie en contact, contact tot waardering.

Bibliotheken zijn non-profit organisaties. Marketing speelt nog steeds een beperkte rol. Maar ik zie mensen op bezoek komen op associaties in zoekmachines die je zelf nooit zou bedenken. Vanavond iemand uit Limburg, die zocht op ‘old skool wiet‘. Of iemand uit Arnhem, die meer wil weten over bibliotheken en games.

Soms komen zulke mensen op dit blog terecht. Soms is de geboden informatie niet eens relevant. Maar voor een zoekmachine blijkbaar toch het meest relevant.
Feit is dat mensen op onverwachte momenten associaties maken met bibliotheken. Of met de Zeeuwse Bibliotheek. Of met Zeeland. Dat is hoe je het ook draait of keert een vorm van marketing.

Om die reden gaf ik dit blog vorige maand op voor de MarcomTop 100 van Marketingfacts, een lijst die daar als volgt omschreven wordt:

De Marcom Top 100 is een overzicht van de 100 belangrijkste Nederlandstalige sites op het gebied van marketing en communicatie. De lijst wordt maandelijks samengesteld op basis van de Google Pagerank, de stemmen van Marketingfacts-leden en de waardering van de initiatiefnemers van de lijst. Hierbij wordt een transparante weging gehanteerd.

Vandaag zag ik dat er een update is van de lijst en ik sta daar zomaar, met stip, op plaats 46. Dat vind ik heel stoer, want MF is een site die er toe doet en een verwijzing van hun komt je vindbaarheid in zoekmachines ook weer ten goede.
Wowter is de enige andere biblioblogger in die lijst.

Als je de link tussen biblioblogs en marketing wel ziet zitten kun je natuurlijk altijd stemmen. De stemmen van leden van Marketingfacts tellen mee voor de ranking. En lid worden is niet ingewikkeld.
Mocht je stemmen: bedankt voor je stem. Doe je dat niet dan hoop ik dat ik weer een heel klein beetje aan heb kunnen tonen dat een blog meer is dan het plaatsen van geinige of interessante berichtjes alleen.

@

7 Reacties

  1. robert schreef:

    Wauw, dat is zeker niet mis! Gefeliciteerd met je plekje in de top 100!

    Groet,

    Robert

  2. Mijn stem heb je zojuist gekregen. Waarom? Omdat ik met de pak ‘m beet 70 feeds die ik lees steeds weer van mening ben dat ik door die van jou te lezen eigenlijk al op de hoogte ben. Dat zegt toch wel wat 🙂

  3. Anoniem schreef:

    Fijn om te lezen!

    Thx!

  4. Cindy schreef:

    Wree wijs (cool op zn Gents).

Reageer