clear

zoeken

search

Nog niet veel bedrijfsblogs in Nederland

07 maart 2007


“Het lijkt soms heel wat, dat bloggen maar eigenlijk stelt het allemaal niet zoveel voor.”

Dat is nu niet bepaald een openingszin waarmee je je eigen werk of hobby goed aan de man brengt maar het is wel een zin die verwoordt hoe het is. Bloggen is makkelijk.
Natuurlijk moet je het leuk vinden om te schrijven en ik geef toe dat niet iedereen zoveel tijd kan of wil vrijmaken om net zo regelmatig te ‘posten’ als ik. Maar het gebruik van blog software is echt eenvoudig onder de knie te krijgen en diezelfde software kan voor veel meer zaken worden ingezet dan voor bloggen alleen.

Ik spreek wel eens mensen die graag een website willen maken en vervolgens gaan modderen met software als Frontpage. Niets ten nadele van dat programma, maar een beginner zou er m.i. veel beter aan doen om zich een paar uurtjes te buigen over Blogger of WordPress om daar vervolgens een website mee te maken. De meeste blogs hebben weliswaar een vergelijkbare navigatiestructuur en lay-out maar er is veel meer mogelijk dan de standaard templates doen vermoeden.

In december schreef ik over de toegevoegde waarde van weblogs voor bedrijven. Ik legde daarbij de link naar zbdigtaal, maar zbdigitaal kun je denk ik slechts deels als bedrijfsblog of ‘corporate blog‘ beschouwen. Dit blog is er immers niet om doelstellingen van de Zeeuwse Bibliotheek te verwezenlijken.
Het is eerder een middel waarmee ik attendeer en communiceer. Het is een plek waar ik verslag doe van digitale bevindingen teneinde deze te delen met anderen en terugvindbaar te maken, ook voor mezelf.

Maar als bloggen nu zo eenvoudig en goedkoop is, hoe komt het dan dat het fenomeen bedrijfsbloggen in Nederland nog zo weinig wordt toegepast? In de post van december verwees ik al naar Debbie Weil en haar boek ‘The corporate blogging book‘. Dat boek zat deze week tussen de aanwinsten en ik ben er gisteren in begonnen. Het leest lekker weg. Met veel van de inhoud ben ik echter al bekend. Ik lees het dus diagonaal.
De boodschap van Weil is helder: bloggen is niet moeilijk en kan een bedrijf veel goeds brengen. Op haar eigen blog presenteert Weil een aantal interviews die deze boodschap kracht bijzetten.
Toch hadden slechts 24 bedrijven uit de Fortune 500 een bedrijfsblog, in maart 2006. En in Nederland pronkt een bedrijf als Philips weliswaar met de aanwezigheid in Second Life; op de website is geen spoor van een blog te herkennen.

Het is opmerkelijk. Organisaties zouden er goed aan doen zich eens wat beter in te lezen in deze materie, en een bedrijfsblog moeten overwegen. Dat blijkt ook uit een recent rapport, ‘beoordeling van corporate blogs door consumenten‘, van VOWD Marketing.

Het boek is voor mij in ieder geval aanleiding om de ontwikkelingen in deze wat beter in de gaten te gaan houden.

Een recensie is te vinden op Frankeren. Meer informatie over bedrijfsbloggen kun je onder meer vinden op Frankwatching en Marketingfacts.

@

Reageer