clear

zoeken

search

Marketing naar een hoger niveau: Nine Inch Nails’ Year Zero

06 april 2007


Van de muziek van Nine Inch Nails moet je houden. Velen zullen het bestempelen als ‘takkeherrie’.
Dat geldt niet voor mij. Ik houd wel van die mengelmoes van industriële noise en rock. Platen als ‘the downward spiral’ en ‘further down the spiral’ klinken bijna bedreigend. ‘The Fragile’ is een prachtige dubbelaar die die dreiging omzet in verontrustende berusting.
Zoiets dan toch. Ik zwets ook maar wat.

Waar het om gaat is dat NIN volgende week een nieuw album uit zal brengen met de titel ‘Year Zero‘ en daaraan voorafgaand is al een paar maanden een promotiecampagne aan de gang die de gebruikelijke persconferenties en rondgang langs radio-en televisieprogramma’s ongelooflijk ontstijgt.

Nine Inch Nails maakt gebruik van een Alternative Reality Game. En die is gruwelijk scherp.
Op de onofficiële Wiki van NIN, de NinWiki, kun je alles lezen over dit spel. Een klein fragment:

“On February 12th, 2007, a series of highlighted letters were found on a Nine Inch Nails tour shirt which spell out the words “I am trying to believe,” leading users to iamtryingtobelieve.com. This site details numerous things going on in this time line, such as the Parepin drug and The Presence. Using the track list to the album, people discovered numerous related websites.”

Dat is zomaar een opstapje. Het is een enorm project. Alleen het lezen erover kost al een paar uurtjes. Zie ook de sub-wiki Year Zero Research.

Maar waarom blog ik hier nu over? Omdat ik, zoals gewoonlijk, ook weer een link zou willen leggen naar bibliotheken en dan met name de promotie en PR van die organisaties. Dit is meer danVirale Marketing alleen.
Nine Inch Nails maakt optimaal gebruik van moderne tools om hun fans klaar te stomen voor een produkt. Ze creëren een game (ARG) van hoog niveau.

Vertaal dat nu eens naar promotie rondom bijvoorbeeld Al@din. Mensen laten gissen en zoeken door ze door te linken en te laten communiceren, door ze te betrekken in het onderzoek…om ze, tegen de tijd dat de paniek compleet is, met raad en daad bij te staan in hun speurtocht.

Alle registers open, zeg ik je!

Head like a hole.
Black as your soul.
Id rather die than give you control

@

3 Reacties

  1. Dapper Bas schreef:

    Takkeherrie? Maar dan wel hele goede fantastische takkeherrie!!!!
    Wanneer je van dat dreigende houdt moet je ook maar eens naar Coil gaan luisteren (wel een stuk meer Avangarde en minder industrieel).

    En ik ben erg benieuwd naar dit hele verhaal wat je hier verteld. Om voor de jongeren de bibliotheek aantrekkelijker te maken kan het inderdaad een goed voorbeeld zijn.

  2. Coil ken ik ook nog wel ja. Heb een makker die vroeger helemaal in Psychic TV, front 242, einsturzende neubauten, enz. zat…daar heb ik toch nog wel wat van onthouden stiekem 🙂

Reageer