clear

zoeken

search

Plus Box, een verrijking van Google’s zoekresultaten

21 maart 2007


Bij Google beseft men heel goed dat veel gebruikers verdwalen in de grote hoeveelheid diensten en zoekmogelijkheden die worden aangeboden. Men denkt daarom goed na over mogelijkheden om verschillende zoekresultaten te integreren tot een voor de gebruiker logisch geheel.

In 2006 kwam dit streven tot uiting in de zogenaamde ‘OneBox resultaten’, waarvan je op Google Operating System duidelijke voorbeelden kunt vinden.

Gisteren meldde Google zelf, op het officiële Google Blog dat er nu ook een feature met de naam Plus Box is, een tool waarmee je meer informatie over een bepaald zoekresultaat kunt opvragen. Op dit moment werkt dit alleen nog voor beurscijfers (van Google Finance) en plattegronden (Google Maps) maar je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat dit op termijn ook zal gebeuren met informatie uit nieuwsbronnen, weblogs, afbeeldingen, video’s, enz.

Het eenvoudige plusje maakt lijst met zoekresulaten feitelijk tot een menustructuur. Kijk zelf maar hoe het er bijvoorbeeld uitziet als je zoekt op ‘Philips’.

De toekomst van zoeken is compact!

@

6 Reacties

  1. Daan schreef:

    Mooi, maar het is allemaal zo veel en het wordt er niet overzichtelijker op. Wat dat betreft is de Google cheatsheet handig. Voor boven je bureau of bed. Zie //www.feedsforme.com/google/

  2. Ik vind juist van wel. Handiger dan in alle afzonderlijke tools zoeken iig…

  3. Anoniem schreef:

    Maar daar heb je toch metazoekmachines voor? Gisteren namelijk weer eens een update over gehoord op de GO cursus… Of zie ik de extra’s die Google biedt over het hoofd?

    D.

  4. Tsja, ieder zijn zoekstijl he.

    Het extraatje zit hem in het compacte, het nabije, en het aanbod binnen een zelfde pagina. Anders moet je weer eerst naar een andere zoekmachine 🙂

  5. Olf schreef:

    Vijfennegentig procent van de Nederlanders die met Google zoeken – en al die mensen die in die andere 202 landen wonen – krijgen dat plusje of minnetje niet eens te zien. Zal wel iets te maken hebben met herkenning van hun ip-adres…
    Let op de verschillen in de url bij het zoeken naar -philips- in:
    //www.google.com/search?hl=nl&q=philips&btnG=Google+zoeken&lr=
    //www.google.com/search?hl=en&q=philips&btnG=Google+Search
    Bij de eerste url had ik de button op: -Het web doorzoeken- en niet eens op -Zoeken in pagina’s in het Nederlands-… Ouwe koeien uit de sloot halen?
    Sommige mensen vinden dit onfatsoenlijk van Google. Andere mensen vinden het juist klantvriendelijk. Wellicht heeft het zoekgedrag van Google iets te maken met de zgn. sponsored links. Die zijn trouwens wel hetzelfde. Zo slim zijn ze ook weer wel bij Google. Verder geen kwaad woord over ze hoor!
    Ik heb de twee verschillende resultaten in een plaatje geplakt (in een Word-document). Dat kan ik niet laten zien in een commentaar op een posting. Maar wie het wil mag me mailen. Je kunt natuurlijk ook de boventaande url’s kopieeren en plakken in je browser.
    Doorgaan, hè Edwin, met je blog. Ik profiteer er nog iedere dag van!

  6. Hoi Olf,

    Dat heeft ook te maken met het feit dat Google nieuwe diensten vaak eerst introduceert binnen het engelstalige com-domein. Hier zoek je via andere servers. Dat maakt Google ook zo snel.
    Op termijn worden successen wel doorgevoerd binnen andere domeinen.

    Ik hoop nog lang door te mogen gaan. Het verveelt me in ieder geval nog steeds niet 🙂

Reageer