clear

zoeken

search

Een guerilla-actie van SNS Bank

26 september 2010

Toen ik afgelopen donderdag mijn fiets pakte op het station van Middelburg, zag ik het bovenstaande briefje op de grond liggen. Ik moest hard lachen om de tekst , maakte een foto en plaatste ‘m op Twitter. Ik kreeg heel wat reacties op Facebook en Twitter (van onder naar boven terug te lezen op Keepstream) maar daar zat helaas ook al snel een ontnuchterende tussen. Het briefje bleek onderdeel te zijn van een guerilla marketing-campagne van SNS Bank. @Janaca meldde dat de briefjes ook al waren te zien als posters in abri’s. De lol was er meteen af. Gissen wat de geadresseerde geflikt had met het huishoudpotje had nu immers geen zin meer.

Ik schreef nog dat ik het zonde vond dat de marketeers ook meteen gebruik hadden gemaakt van reclameposters en andere advertenties. Het zou veel leuker zijn geweest als ik nog een paar dagen had moeten speuren. @Slijterijmeisje stelde echter dat het juist goed was, omdat mensen anders op zoek zouden gaan naar een verhaal, en niet naar een bank. Dat leek mij nu juist de sterke kant van guerilla.

Gisteren had ik het er ook nog even over met @enroc. Hij liet weten dat hij voor dezelfde aanpak zou hebben gekozen. Toen ik vroeg waarom zei hij: “wij zijn a-typisch. Omdat wij altijd bezig zijn met dit soort uitingen en technieken, en met het sociale web, leggen wij verbanden die het grote publiek minder snel oppikt. Dan kun je niet buiten de reguliere reclamemiddelen.” Ik dacht er heel even over na en moest hem en Petra gelijk geven. Als je niet weet waar een guerilla-uiting onderdeel van is, heeft het als reclame ook geen effect.

Toch zit er voor mijn gevoel een klein hiaat in het geheel: ik wist niet dat het reclame was maar ging er wel meteen mee aan de slag, door de ‘suspense’ direct te delen op Twitter. Die suspense verdween binnen een paar minuten, om plaats te maken voor lichte teleurstelling.

Ik geloof graag dat de campagne als geheel een positief effect zal hebben op de merknaam (SNS zit er bij mij nu ook weer goed in), maar ik had het toch mooier gevonden als ik een paar dagen lang voorzichtig gek zou zijn gemaakt. Dat is gewoon leuker. Het zou mijn handen op elkaar gekregen hebben bovendien…

@

6 Reacties

  1. Rob Coers schreef:

    En ik zag dit post-it briefje op dezelfde dag in Tilburg.

  2. @Rob: thx: ze hebben wel het hele land te pakken gehad, zo lijkt het. Grootschalige actie!

  3. Roland Kroes schreef:

    Dag Edwin,

    Leuk dat je een blog wijdt aan onze guerilla actie. We hebben er bewust voor gekozen – juist vanwege het gebrek aan afzender op de briefjes – om de tijd tussen verspreiding en start van de "officiële" SNS Bank campagne zo kort mogelijk te houden. Op dinsdag dus de actie en vanaf woensdag de billboards, abri's etc.

    De actie is in totaal in 15 steden uitgevoerd, van Middelburg tot Groningen en van Maastricht tot Alkmaar.

    Bij de actie is gebruik gemaakt van 5 uitingen: een bierviltje in kroegen en post-its in verschillende varianten die zijn ingezet bij oa parkeergarages, geldautomaten en gratis-krantenbakken.

  4. Dag Roland,

    Leuk dat je reageert, als direct betrokkene. Het onderwerp leidde op Twitter nog tot heel wat discussies.

    Kijken jullie achteraf ook nog wat de actie heeft opgeleverd qua naamsbekendheid etc, of is dat te lastig om te onderzoeken?

  5. Roland Kroes schreef:

    De discussie op Twitter was ons inderdaad al opgevallen. Erg leuk dat de SNS Bank actie de tongen heeft losgemaakt.

    Het precieze effect van de guerilla actie wordt niet gemeten – het is behoorlijk lastig om dat precies te meten.

    Wel zullen we de SNS Bank campagne in haar geheel evalueren. Naar onze mening hoort een goede guerilla actie daar steeds vaker bij.

  6. Dank!

    Het is in ieder geval een reclamevorm die ik persoonlijk kan waarderen. Zolang het intrigeert, of het je doet lachen…Het is altijd beter dan ongevraagde reclamespotjes die je krijgt voorgeschoteld als je midden in een spannende film zit 🙂

Reageer