clear

zoeken

search

De micromomenten van de internetgebruikers van nu

30 januari 2016

Als je geïnteresseerd bent in het zoek- en navigeergedrag van de meerderheid van de internetgebruikers doe je er goed aan om eens rustig het rapport Micro-Moments: Your Guide to Winning the Shift to Mobile, van (Think with) Google te lezen. Sander Duivestein ging vorige maand in op dat rapport, op Marketingfacts.

Het is interessante materie. We wisten natuurlijk al minstens 8 jaar dat de mobiele ervaring het verschil zou gaan maken. Dat de ‘late meerderheid’ internet nog moest gaan omhelzen wisten we ook. Maar nu het zover is, is alles toch weer een beetje anders dan we toen dachten dat het zou zijn. Steeds vaker draait het inderdaad om die micromomenten, vele malen per dag. Mensen leven in apps en checken die heel vaak, maar wel razendsnel. En kort. Als je op die momenten niet goed in beeld komt dan kom je misschien helemaal niet meer in beeld.

En als mensen nog de moeite nemen om een zoekmachine te gebruiken (50 miljard mobiele zoekacties per maand klinkt als heel veel maar dat is er dus minder dan eentje per dag per toestel) waar komen ze dan terecht? Willen ze dan echt nog veel scrollen? Lappen tekst? Drie knoppen waarop eerst geklikt moet worden? Nee dus.

Lees het rapport en zoek vervolgens je eigen organisatie eens op via Google, op je mobiel. In combinatie met een ander trefwoord dan wel. Hoe ervaar je het resultaat? Een paar jaar terug draaide het allemaal om dat toverwoord responsive. Daar hebben veel bedrijven en organisaties inmiddels iets mee gedaan. Er is veel verbeterd in korte tijd. Maar ervaren mensen die de websites bezoeken met een mobieltje het eigenlijk ook zo? Probeer het zelf maar eens uit en je weet waar de schoen wringt. En als je dan toch bezig bent: hoe zien jullie nieuwsbrieven er eigenlijk uit in een mobiele inbox? De meeste die ik ontvang kunnen linea recta naar de prullenbak, dat weet ik wel.

Werk aan de winkel?

@

Reageer