clear

zoeken

search

De blokkeerders van de blokkeerders geblokkeerd

01 oktober 2015

Toegegeven: als je in Google zoekt op woorden als ‘advertentieblokkeerder’ of ‘advertentieblokker’ kun je constateren dat er genoeg media zijn die deze begrippen hanteren in artikelen. De Volkskrant bijvoorbeeld, in 2012, of Elsevier, in augustus van dit jaar. Toch zie je het woord voor mijn gevoel veel vaker in de onvertaalde variant opduiken. Ook de NOS kopte op 10 september nog dat websites steeds meer met adblockers worstelen.

Het omzeilen van advertenties op websites is natuurlijk niets nieuws. Er bestaan al vele jaren extensies voor browsers als Firefox en Google Chrome die je in staat stellen zelf te bepalen welke content van aanbieders je wel en niet krijgt te zien. Met een beetje goede wil zou je zelfs RSS-readers als adblockers kunnen beschouwen. Als websites de teksten aanbieden als zogenoemde ‘volledige feed’ kun je in een app als Feedly, en vroeger in Google Reader,  artikelen gewoon helemaal lezen, zonder reclamebanners voorgeschoteld te krijgen.

Dat de media sinds kort opeens veel schrijven over adblockers heeft te maken met de toegenomen populariteit ervan. Voorheen was de benodigde software alleen bekend in een kleine kring van liefhebbers en professionals maar dankzij gebruiksvriendelijke apps als Adblock Plus en FB Purity (voor Facebook) heeft ook het grote publiek zijn toevlucht genomen tot de blokkeerders. Mediabedrijven zien dat uiteraard als een bedreiging van hun advertentie-inkomsten en namen recent tegenmaatregelen. Google blokkeert nu de blokkeerders van advertenties op YouTube en ook de Washington Post leidt bezoekers die reclame vermijden alsnog naar een advertentiepagina. Apple daarentegen haalde het nieuws omdat het adblockers gaat toestaan binnen Safari op iPhones, om de mobiele gebruikerservaring te verbeteren.

Wie het kat-en-muisspel zal winnen weet niemand, maar dat het nog niet gespeeld is, is wél zeker. Op de site Themetisfiles.com stuitte ik onlangs op het instructieve artikel ‘Blocking Ad Block Blockers’. Ik las het met belangstelling, terwijl ik me afvroeg hoe de Volkskrant zo’n verhaal zou oppikken in normaal Nederlands. “Het blokkeren van advertentieblokkeerdersblokkeerders” zie je toch liever ook niet terug als kop.

@

Deze bijdrage verscheen ook in IP 7, 2015.
Afbeelding: Banksy

8 Reacties

  1. Peter uit Almere schreef:

    Tja, tot nog toe ben ik pas één site tegen gekomen die mijn leven met advertentieblokkeerderplus zuur maakte. Ik weet niet eens meer welke site. Heb hem direct op mijn 'te vergeten' lijst gezet.Zie heel af en toe nu.nl en tweakers.net zonder digitaal condoom voorbijkomen en schrik me dan te pletter: ik zou die sites niet eens meer bezoeken vanwege het advertentiegekkenhuis.
    De marketeerders/marketetensters zouden moeten beseffen dat de lezer zelf bepaalt (en gelukkig màg bepalen in een vrij land) wat hij wil zien. Natuurlijk staat daartegenover het dilemma dat site-eigenaren inkomsten moeten hebben. Maar dat is de uitdaging voor die site-eigenaren. Niet voor de bezoekers ervan. Ik betaal voor Blendle en voor Spotify. Dus betaalvormen hoeven niet persé kansloos te zijn als je content goed is.
    Nee, wordt inderdaad weer leuk om te zien wat er allemaal gaat gebeuren.
    Succes en een hartelijke en vooral levende groet uit Almere!

  2. Helemaal mee eens Peter. Men slaat gewoon veel te vaak door. De pagina's van de titels van bijvoorbeeld De Persgroep zijn ook een verschrikking. Werkt alleen maar averechts.

    Hartelijke groet terug 🙂

  3. michael minneboo schreef:

    Ik vind reclame doorgaans abject en schrik iedere keer weer als ik online ben zonder blocker. Advertenties maken het web kapot en sites bovendien extra traag. Natuurlijk willen ze geld verdienen, maar het wordt het echt tijd dat de (online) media andere verdienmodellen gaan toepassen. Ik kijk ook al geen directe televisie meer vanwege reclame. Nu nog een adblocker in mijn zonnebril zodat ik ook reclameloos over straat kan 🙂

  4. Haha, zo is dat! We moesten maar eens een NL Club voor Culture Jamming oprichten. Dol op die beweging (en de AdBusters uiteraard).

  5. Peter uit Almere schreef:

    Zodra je een opening laat in je software voor 'acceptable ads' (WTF zijn acceptable ads???) slaat de geldhonger toe… Adblock verkoopt zichzelf… //tweakers.net/nieuws/105594/maker-adblock-verkoopt-zijn-software-aan-anonieme-partij.html

    Peter

  6. Ja, dat las ik ook. Wellicht bepalen zij zo straks mede de nieuwe standaard voor advertenties. Welke kunnen dan wel en niet? Komen er misschien ook nog modellen bij: "als je niet wil dat we je data doorverkopen, doe dan een microbetaling van 20 cent".

    Money keeps on ruling…

  7. Peter uit Almere schreef:

    Het Duitse Bild is naar mijn weten dus de eerste die geld vraagt aan gebruikers met een Adblocker. //www.nu.nl/internet/4144296/duitse-krant-bild-laat-gebruikers-van-adblockers-betalen.html

    Zo te zien werkt het ook nog. Ben benieuwd hoelang het duurt voor er een script is dat dat script stopt :-).

  8. Da's een kwestie van tijd 🙂

Reageer