Project Wij zijn De Stad verankerd voor twee jaar
14 juli 2015Het was voor mij zonder twijfel het beste nieuws van de afgelopen maand: in een overleg met het bestuur van de Vereniging Ondernemers Middelburg (VOM) werd mij te kennen gegeven dat men graag een vervolg wilde geven aan het pilotproject Wij zijn De Stad, waar ik in juli 2014 -samen met Jelmer Oskam- mee aan de slag ging. Ons werd gevraagd een kort voorstel te schrijven voor het vervolgtraject. Dat voorstel is inmiddels grotendeels goedgekeurd. De belangrijkste uitkomsten zijn dat het project zal worden uitgebouwd (onder meer door de website van de VOM om te katten tot een website voor Wij zijn De Stad, met eigen pagina’s voor de Vereniging) en ik persoonlijk in ieder geval twee jaar verder mag.
Nu ben ik als ZZP’er blij met vrijwel alle opdrachten die ik mag doen, maar Wij zijn De Stad is momenteel mijn troetelkindje. Ik vind het meer dan leuk om te mogen doen wat ik doe, in alle vrijheid. Ik klets, informeel, met talloze Middelburgers en schrijf over wat ik zie en hoor. Nu eens plaats ik een nieuwtje op de site, dan weer een kort verhaaltje over een onderneming of activiteit. Dat is gewoon ontzettend leuk om te doen. Afgelopen zaterdag stond in de PZC een artikel over het project, van Emile Calon, met de titel ‘Promotie uit de losse pols’. In die titel kon ik me goed vinden, omdat die ongeveer wel samenvat hoe ik het liefste werk. Spontaniteit maakt namelijk vaak het verschil. Je zou uren kunnen besteden aan een uitgebreid artikel, maar op Facebook bereik je meestal meer mensen met kortere teksten en wat humor. Een voorbeeld? Afgelopen zondag hoorde ik nogal wat mensen praten over de drukte bij de lokale Albert Heijn. Ik zocht een fotootje op Twitter en wijdde er een paar zinnen aan. “Ze stonden tot aan de eieren”. Nou, zo’n bijdrage krijgt dan dezelfde avond nog tientallen reacties en wordt -volgens Facebook- door bijna 20.000 man gezien. Dat is voor sommigen niets bijzonders wellicht, maar binnen de schaal van de dingen die ik gewend ben te doen is dat opmerkelijk. Binnen 1 jaar staat Wij zijn De Stad ongeveer waar Middelburg Dronk na 5 jaar staat. Het is breder en toegankelijker.
Maar dat we werken ‘vanuit de losse pols’ betekent uiteraard niet dat er geen idee zit achter Wij zijn De Stad. We hopen verbindingen te leggen, en steeds meer initiatieven te bundelen. We hebben het beste voor met iedereen die een hart heeft voor de stad. Maar uiteindelijk willen we ook graag zoveel mogelijk ondernemers zien samenwerken en laten meedoen, en ondertussen mensen wijzen op alles wat mooi is in de stad. Bewustwording van het belang van lokaal kopen en bezoeken, dat soort dingen.
Nu er een verlenging is van twee jaar, in plaats van drie maanden, kunnen we wat meer plannen gaan maken, en die ook daadwerkelijk uitvoeren. We werken met een beperkt budget, maar daar verzinnen we vast ook wel iets op. Ik ben in ieder geval zéér tevreden over het feit dat het project een serieuze kans krijgt. Wij zijn De Stad!
Gerelateerd:
Wij zijn De Stad: een pilotproject voor de ondernemers van Middelburg centrum
Wij zijn De Stad mag door
5 jaar ZZP’er, 5 jaar M.I. Webwerk: een terugblik
@
Krantenknipsel met foto Lex de Meester: PZC 11 juli 2015