clear

zoeken

search

Kroegpraat: het begin van een rubriek in de Middelburgse & Veerse Bode

26 juni 2015

Een paar weken geleden werd de PZC-rubriek ‘Barcodes’ plotseling gestaakt. Over het hoe en waarom schreef ik op 13 juni in Barcodes: het einde van een PZC-rubriek. We konden weinig anders dan het accepteren, maar jammer vonden we het. Op Twitter dolden Flip en Rob wat, over de mogelijkheid dat de redactie van de Middelburgse & Veerse Bode misschien oren zou hebben naar een wekelijkse, Walcherse horecacolumn. Dat bleek nog zo te zijn ook. Een paar dagen later voerden we een prettig gesprek met redacteur Eugène de Kok, die ons liet weten dat we van harte welkom waren als gastschrijvers. Daardoor voelde het vertrek opeens als een transfer.

In de kern verandert er niet zo gek veel aan dat wat we al deden, maar er zijn wel een paar verschillen. De Bode heeft andere doelstellingen dan de PZC. Om een voorbeeld te geven: bij de PZC werd ooit aangegeven dat het op prijs werd gesteld als we zo nu en dan ook zouden schrijven over de actualiteit, bijvoorbeeld de opening van een nieuwe zaak. Bij de Bode zijn zulke bijdragen ook welkom, maar de voorkeur gaat uit naar historische verhalen. Aan een opening kunnen ondernemers immers ook een advertentie wijden. Advertenties zijn de voornaamste bron van inkomsten van het weekblad.

De Bode heeft ook een heel andere organisatiestructuur dan de PZC, namelijk een platte. Er zijn twee directeuren, waar alle redacteuren onder vallen. Er zijn geen hoofd- of eindredacteurs. Dat werk doen de redacteuren allemaal zelf. Het kan niet anders dan dat zorgt voor korte lijntjes in de communicatie en in de manier van werken. Ook de oplages verschillen. Die van PZC editie Walcheren is iets hoger dan 17.000, die van de Middelburgse en Veerse Bode iets hoger dan 32.000. Het potentiële bereik neemt dus toe, ook al is het zo dat het dagblad over het algemeen zal worden afgenomen door abonnees en mensen die de krant gericht kopen, en het weekblad ook bij mensen die de krant niet lezen op de deurmat valt.

Nog een verschil is dat we de column niet per se om en om zullen gaan schrijven. Rob zal vaker gaan schrijven dan ik. Ik lever af en toe een stuk aan bij Rob, terwijl hij ervoor zal zorgen dat de Bode wekelijks een column zal plaatsen. Eugène had geen enkel probleem met die manier van werken.

We zijn, kortom, weer terug zonder echt weggeweest te zijn. Barcodes is dood. Leve Kroegpraat!

@

Foto Bode 23 juni: Leonard Passchier

2 Reacties

  1. michael minneboo schreef:

    Top! Zo zie je maar dat een afscheid van de ene krant tot leuke alternatieven kan leiden. En een groter lezerspubliek als extra'tje 🙂

  2. Nimmer wanhopen, dat is maar het beste Michael 🙂

Reageer