clear

zoeken

search

Een tikje griezelig: de publieke data die Watch Dogs-WeAreData in kaart brengt

21 juli 2014

Het was zo’n linkje die al een paar weken naar me stond te kwispelen in mijn mailbox. Ik kwam er niet aan toe ‘m te openen. Tot zojuist. Wat ik aantrof is even indrukwekkend als griezelig: via interactieve kaarten presenteert het project WeAreData de publieke en sociale data die zijn te vinden in de steden Londen, Parijs en Berlijn. De site is onderdeel van een promotiecampagne voor de game Watch Dogs van Ubisoft, maar wat je krijgt voorgeschoteld is echt, én real time. Daar lijkt het in ieder geval sterk op. In het ‘over-gedeelte’ van de site lees ik:

In de game Watch_Dogs, the wordt Chicago beheerd door een centraal besturingssysteem (ctOS). Dit systeem beheert data niet alleen de stad, maar lost ook complexe problemen op, zoals verkeersopstoppingen, de strijd tegen misdaad en stroombeheer. Dit is niet langer fictie. Slimme steden zijn de realiteit. In onze moderne steden worden elke dag grote hoeveelheden gegevens verzameld, gegevens die beschikbaar zijn voor iedereen.

Watch_Dogs WeareData website waarop openbare gegevens over Parijs, Londen en Berlijn, beschikbaar zijn op één locatie. Van de drie steden is een 3D-kaart gemaakt waarop gebruikers in realtime de gegevens kunnen ontdekken die vandaag de dag worden gebruikt om het dagelijks leven te organiseren. Op de website vind je verder informatie over de inwoners van deze steden op basis van hun activiteiten op het gebied van social media. Je ontdekt hier enkel feiten

Watch_Dogs WeareData maakt gebruik van beschikbare geolocatiegegevens.. Er wordt alleen informative gegeven waarvoor we toestemming hebben. En ja, het gaat om grote hoeveelheden aan data. Via een koppeling met Facebook kun je zien wat andere gebruikers op de website bekijken. Als dit onderwerp je interesse heeft, horen we graag je mening over de website en onze verbonden wereld.

Probeer het maar eens uit. Je ziet rijdende treinen en verkeerslichten, openbare toiletten en bewakingscamera’s maar ook: tweets, foto’s en mobiele netwerken. Ik stel me zo voor dat dit een kleine glimp is van de data waarover inlichtingendiensten kunnen beschikken. Het is hoe dan ook confronterend.

Marketingtechnisch werkt dit overigens prima. Ik ga die game wel even kopen.

Gerelateerd:
Spioneren op internet: een verzameling handleidingen
Rillingen van Google Maps Nederland
Orwelliaans 2009: CCTV en gedachtenpolitie in Britse huiskamers

@

Reageer