clear

zoeken

search

Gratis e-book: It’s Complicated – The Social lives of networked teens

04 maart 2014

Toen ik vorige week de enthousiaste recensie van Cory Doctorow las, van het nieuwe boek van Danah Boyd, It’s Complicated – The Social lives of networked teens, dacht ik twee dingen. Dat het boek me interessant leek en ik het nog wel eens zou willen lezen én dat ik voorlopig nog meer dan genoeg leesvoer heb en het boek daarom later nog wel eens zou lezen. Misschien. In de praktijk betekent dat doorgaans dat je het waarschijnlijk niet zult gaan lezen. Zo gaat dat, in het tijdperk van overvloed. Zulke keuzes maken we iedere dag.

Maar gisteren schreef Doctorow, die ik heel hoog heb zitten, wéér over het boek. En dan met name over het feit dat het boek ook gratis is te downloaden. Dat veranderde de zaak. Niet dat ik nu opeens wél prioriteit geef aan deze titel, maar ik klikte wel door naar de uitleg van de auteur en sloeg het e-book op in iBooks op mijn telefoon. Je kunt het maar hebben.

Nu kun je daar van alles van denken. Bijvoorbeeld dat ik alleen bereid ben boeken te downloaden als ze gratis zijn. Dat is niet het geval. Maar de aanpak van Boyd heeft mijn sympathie. Het is een aanpak in de geest van Coelho. Boyd schrijft:

I didn’t write this book to make money. I wrote this book to reach as wide of an audience as I possibly could. This desire to get as many people as engaged as possible drove every decision I made throughout this process. One of the things that drew me to Yale was their willingness to let me put a freely downloadable CC-licensed copy of the book online on the day the book came out. I knew that trade presses wouldn’t let a first time author pull that one off. Heck, they still get mad at Paulo Coelho for releasing his books online and he’s sold more books worldwide than anyone else!

Dat dus. Ik kan het boek best betalen, maar zou het niet zomaar gekocht hebben. Doe ik dat dan later wel? Die kans is klein. Dat deed ik eigenlijk alleen bij boeken als The Wealth of Networks en Remix, die ook gratis zijn te downloaden. Maar dat is ook niet waar het mij om gaat. Doctorow en en Boyd snappen dat het in de eerste plaats van belang is dat je de aandacht weet te vangen van mensen. Het aanbod is simpelweg te groot en de aandachtsspanne te kort.

Het minste dat ik kan doen is het boek ook onder de aandacht brengen. Niet omdat ik er al een mening over heb, maar omdat het onderwerp interessant is én omdat ik hoop dat de aanpak van Boyd vruchten afwerpt. En ik vertrouw Doctorow genoeg om met hem te zeggen: “een aanrader, dit boek!”. Wellicht dat ik die aanbeveling over een tijdje nog kan bevestigen ook…

@

2 Reacties

  1. Peter schreef:

    Dank je! Had de downloadlink niet eerder zien staan. N.a.v. artikel Doctorow (die ik ook al hoog heb 🙂 ) hier het boek aan laten schaffen in de bieb.
    Het zal volgens mij hier sowieso wel geleend en gelezen gaan worden. Daar niet van.
    Ben er trouwens al in begonnen en het leest inderdaad prettig weg.
    Groet!
    Peter (die uit Almere…)

  2. Graag gedaan Peter, en leuk om te lezen dat je er ook meteen mee aan de slag bent gegaan. Niks mis mee, die ouwe trouwe feedback 🙂

Reageer