clear

zoeken

search

Facebook reduceert organisch bereik van fanpagina’s tot 1 of 2 procent

20 maart 2014

Natuurlijk, we wisten dat we ellende konden verwachten toen we het commerciële Facebook gingen inzetten als een van de kanalen voor het verspreiden van content, maar het bedrijf maakt het nu wel erg bont. In januari werden veel bange vermoedens al bevestigd door de uitstekende video ‘The problem with Facebook‘ maar dat was blijkbaar nog maar het begin. Vannacht las ik dat het sociale netwerk het organische bereik van bijdragen op fanpagina’s gaat terugbrengen tot 1 of 2 procent. Kort gezegd komt dat erop neer dat een geplaatst bericht (waarvoor je niet hebt betaald) slechts verschijnt in de tijdlijn van 1 of 2 op de honderd ‘likers’ van jouw pagina. Ik citeer van ValleyWag:

A source professionally familiar with Facebook’s marketing strategy, who requested to remain anonymous, tells Valleywag that the social network is “in the process of” slashing “organic page reach” down to 1 or 2 percent. This would affect “all brands”—meaning an advertising giant like Nike, which has spent a great deal of internet effort collecting over 16 million Facebook likes, would only be able to affect of around a 160,000 of them when it pushes out a post. Companies like Gawker, too, rely on gratis Facebook propagation for a huge amount of their audience. Companies on Facebook will have to pay or be pointless.

Vanuit het perspectief van een groot deel van de gebruikers valt hier uiteraard nog wel iets voor te zeggen. Zij krijgen meer te zien van je vrienden, minder van bedrijven. De strategie heeft echter ook veel gevolgen voor pagina’s die niets verkopen maar slechts fungeren als community, vermaakscentrum, informatiebron of distributiekanaal van cultureel erfgoed. De fans waar zij zo zo hard voor hebben moeten werken raken zij van de een op de andere dag kwijt omdat Facebook opeens het gordijn laat zakken en pas weer open wil doen als de paginabeheerder ervoor betaalt. Het is de tactiek van een drugsdealer. Eerst maak je mensen verslaafd door je aanbod gratis uit te delen, dan maak je misbruik van de verslaving door de prijs geleidelijk op te voeren.

Nogmaals, dit komt niet als een verrassing, maar de koerswijziging is dusdanig groot dat we niet langer achterover kunnen leunen om te wachten op het volgende grote platform dat ook bereid is ons voor nop, binnen een paar jaar, verslaafd te maken. Dit pleit, wat mij betreft, nog eens voor de open platformen die niet zijn gebouwd op commerciële belangen. Het is een naar staaltje ‘aandacht als nieuwe valuta‘, deze ongein.

Gerelateerd:
Like-gate: meer over het aandachtsbeleid van Facebook
De informatie die we missen: aandacht op Facebook heeft een prijs
Middelburg Dronk op Facebook deel II: promotie daar is aandacht hier

@

6 Reacties

  1. Michael Minneboo schreef:

    Weet je Edwin, eigenlijk vind ik dit wel goed nieuws. Ik kan niet wachten tot mensen weer gewoon via rss-feeds naar blogs en sites toegaan en facebook gesloten houden. Die afhankelijkheid van FB stoort me al tijden.

  2. Herman Dailybits schreef:

    De bron is wel valleywag… Het roddelmagazine van Silicon Valley. 😉

    Momenteel merk ik een organisch bereik van 30-40%. Naar gelang meer interactie ervoor, stijgt deze geregeld terug naar 60-70% voor de volgende postings.

  3. @Michael: dat zou ik ook mooi vinden, maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat dat gebeuren. RSS etc was ook iets van een minderheid. Het grote, mobiele publiek gaat daar heel anders mee om. Daar vang je niet zomaar de aandacht van, ben ik bang.

    @Herman De bron is niet heel sterk nee, temeer omdat ze ook iemand citeren die anoniem wil blijven, maar ik durfde het wel aan omdat ook sites als RWW het aanhaalden. Het verschilt inderdaad ook wel per gebruiker, maar heftig is het toch wel. Ik zie het zelf ook goed terug op de verschillende pagina's die ik beheer, maar percentages weet ik niet. Af en toe is er opeens een piek, maar ze lijken steeds zeldzamer te worden. Fijn wel he, die transparantie? 🙂

  4. Michael Minneboo schreef:

    @Edwin: dus jij denkt dat we aan facebook of de opvolger ervan vastzitten als bloggers? Ik hoop het niet, maar ik vrees het met je. Ondertussen check ik al een maand mijn statistieken niet meer… Dat geeft een hoop rust en bracht een deel van de lol van het bloggen terug. Gevolg: ik waardeer de comments die op de stukken binnenkomen meer.

  5. @Michael: niet helemaal natuurlijk, maar ieder platform heeft een eigen publiek, dat ook nog varieert in de tijd. Na ja, een linkje plaatsen her en der kan ook volstaan toch? Zoveel werk kost verspreiding nu ook weer niet. Het hoort gewoon een beetje bij deze tijd.

    Statistieken worden eigenlijk ook steeds minder interessant, met al die versnippering. Maakt het jou dan nog uit waar er wordt gereageerd?

  6. Michael Minneboo schreef:

    @Edwin: Ja, het maakt me toch nog wel uit waar er wordt gereageerd. Ik vind comments onder mijn blogposts fijner dan op facebook. Omdat 1:) het is lekker centraal en later makkelijker terug te vinden. (Probeer maar iets terug te vinden in je FB tijdlijn).
    2. Je hebt op je site meer controle over comments en kunt ervoor kiezen om deze na een tijdje te sluiten. Die vrijheid heb je bij FB bijvoorbeeld niet.

Reageer