clear

zoeken

search

#IPLINGO: Click Farms

31 oktober 2013
Als Facebook ergens om verguisd wordt dan is het wel om de
informatie die het wel en niet toont aan individuele gebruikers. Ga maar na:
hoe vaak hoor je mensen niet zeggen dat ze gek worden van al die foto’s die
vrienden en kennissen uploaden, of van de reclame die het platform over ons
uitstort? De beschuldigende vinger gaat daarbij meestal richting Facebook, en
niet naar de contacten die al die kiekjes van huisdieren, familieleden en
sportevenementen uploaden. Mensen beséffen vaak wel dat de inhoud van het
platform door de gebruikers zelf wordt gecreëerd, maar blijkbaar verwachten ze
tegelijkertijd van Facebook dat het een goede informatiefilter hanteert.
Het interessante is dat Facebook zo’n filter inderdaad
heeft, in de vorm van een algoritme dat Edgerank wordt genoemd. Dat algoritme
zorgt er kortgezegd voor dat je in jouw tijdlijn slechts een selectie van alle
bijdragen van de personen en pagina’s die je volgt krijgt te zien, op basis van
eerdere interactie. Hoe vaker jij en jouw ‘vrienden’ pagina’s en bijdragen
‘liken’ of er op reageren, hoe groter de kans dat je van de desbetreffende
afzenders in de toekomst ook updates zult zien.
Het aantal virtuele ‘duimpjes omhoog’ doet er dus toe. Dat
gegeven heeft –uiteraard- geleid tot misbruik. Er is een handel ontstaan in
namaaklikes voor Facebook. Je kunt waardering gewoon kopen. In India betaal je
80 dollar voor 2500 likes. In een videoreportage van France 24 zie je hoe dat in z’n werk gaat. Het is ontluisterend. Tientallen mensen die in
veel te kleine computerwerkplaatsen, voor veel te weinig geld, het online
nepsucces van Westerse bedrijven bij elkaar klikken. Of van presidenten. Want
inderdaad: van de bijna 40 miljoen Twittervolgers van Barack Obama schijnen er
19,5 miljoen niet echt te bestaan.
‘Click farms’ of ‘like farms’ noemt men zulke werkplaatsen.
Wat mij betreft symboliseren die ‘boerderijen’ alles wat er mis is met de
commercie die zich op wil dringen aan de consument. 
Of om het eens in
Facebooktaal te zeggen: vind ik niet leuk.
@

Deze bijdrage verschijnt ook in InformatieProfessional 8, 2013

5 Reacties

  1. Robert de Jong schreef:

    Meer nog dan een commercie die zich wil opdringen aan de consument vind ik dit soort berichten altijd een mooi teken van het failliet van het hele businessmodel van facebook and the like…

  2. Dat durf ik nog niet te zeggen hoor Robert, dat het model failliet is. //nos.nl/artikel/569108-forse-winst-voor-facebook.html

  3. Michael Minneboo schreef:

    Bedankt, Edwin. Wederom een oogopener. Het is jammer dat aan social media ook dit soort nadelen kleven. Wederom mensen die worden uitgebuit voor weinig geld om commerciele bedrijven een voorsprong te geven.

  4. Kurai schreef:

    Het model is niet failliet, maar wel hol en leeg, de hele commercie en vooral de marketing staart zich blind op aantallen en hoe ze die omhoog krijgen maakt niet uit als de aandeelhouders het maar slikken dan zijn de kosten te verantwoorden.

    Het model van facebook op de persoonlijke activiteiten zijn prima in orde, maar 80 euro is echt een schijntje, ik wist dat het bestond, maar de prijs was me nog onbekend, nu overweeg ik het zelf een te proberen 🙂

  5. Haha Kurai, het is inderdaad geen geld. Benieuwd naar je bevindingen 🙂

Reageer