clear

zoeken

search

Wat die vos zegt weet de bibliotheek

08 september 2013

Soms is er een gekke internethit voor nodig om je naar een interessante databank te leiden. De Macaulay Library van the Cornell Lab of Ornithology ging in januari van dit jaar al online. Dat was aan mijn aandacht ontsnapt. Drie dagen geleden kwam ik alsnog een verwijzing naar deze bron tegen, maar zelfs toen ik de volgende, indrukwekkende cijfers op de site las, nam ik nog niet de moeite om de bibliotheek wat beter te verkennen:

The Macaulay Library is the world’s largest archive of animal sounds. The archive includes more than 175,000 audio recordings covering 75 percent of the world’s bird species, with an ever increasing numbers of insect, fish, frog, and mammal recordings as well. The more recently established video archive includes over 50,000 clips, representing over 3,500 species.

Twee dagen later maakte ik echter kennis met de viral The Fox, van Ylvis. Over de top. Van 1000 naar bijna 10.000.000 views op YouTube in een paar dagen, dan weet je het wel. Uit de categorie ‘onzin, die nog in je hoofd blijft hangen ook’.

Maar virals worden niet alleen veel bekeken en beluisterd; er wordt ook veel over geschreven, zo ook over The Fox. Op Wired kwam ik What Does the Fox Say? The Viral Music Video Isn’t Totally Wrong tegen. In dat artikel laat de schrijver de vreemde klanken uit het liedje los op, juist ja: de Macaulay Library.

Consider the red fox, a.k.a. vulpes vulpes. This Ontario red fox, recorded by William W. H. Gunn in 1966, is clearly employing a low-key version of Chacha-chacha-chacha-chow.

Duiding bij onzin is heerlijk. Het maakt nieuwsgierig bovendien. En zo kwam het dat ik uiteindelijk toch nog een half uurtje dierengeluiden zat te checken. Ik wist niet wat ik hoorde. Alleen al van Orka zijn er 123 verschillende opnames! Het is een diamant, deze database.

Maar dat is natuurlijk niet waar het mij om gaat. Ik vind het vooral interessant om vast te stellen hoe ik uiteindelijk alsnog bij de bibliotheek belandde. Door het op relevante wijze aanhaken op iets populairs van een nieuwssite die ik maar zelden oversla. Dat is het kunstje dat de promotie van ‘onzichtbaar cultureel erfgoed’ ook nodig heeft. Je kunt ook contextualiseren binnen het populaire domein.

Gerelateerd:
Het Nederlands Soortenregister online (mei 2008)
Virale marketing van bibliotheken een gouden greep? (december 2006)
Bibliotheek van verdwenen geluiden (december 2005)

@

Reageer