clear

zoeken

search

Ondertussen bij Yahoo!: Marissa Mayer pakt door

21 mei 2013

Toen Marissa Mayer vorig jaar zomer de overstap van Google naar Yahoo! maakte, vroeg ik me vooral af of zij voor haar nieuwe werkgever net zo belangrijk zou kunnen worden als ze was voor Google. Ze zou tenslotte miljoenen gaan verdienen. Als buitenstaander kun je uiteraard nooit goed inschatten wat er allemaal speelt bij zo’n bedrijf, maar het nieuws dat ik in de eerste zes maanden na haar aanstelling las overtuigde me niet meteen. Er kwam meer nadruk op mobiel te liggen (er werd eindelijk een redelijke app gelanceerd en Summly werd gekocht) maar Mayer viel vooral op door haar beleid t.a.v. thuiswerkers. Interessante ontwikkelingen, dat zeker, maar ook niet meer dan dat.

Maar nu lijkt ze door te gaan pakken. Tumblr werd ingelijfd voor 1,1 miljard dollar en het oude paradepaardje Flickr kreeg een redesign dat ertoe doet (de meningen zijn -zoals het hoort- sterk verdeeld) met als opmerkelijk extraatje dat alle gebruikers 1 Terabyte gratis opslag krijgen. Van online discussies leerde ik dat lang niet iedereen daarvan onder de indruk is, maar ik ben dat wel. Het is een mijlpaal in de evolutie van het uitdijende digitale universum.

De grote vraag is natuurlijk of de nieuwe koers Yahoo! weer op de online kaart zal zetten. Daar valt m.i. nog niet veel over te zeggen omdat het succes van té veel factoren afhankelijk is. Ik zet altijd vraagtekens bij het aanwenden van dit soort geldbedragen om doelen te bereiken, maar ik houd tegelijkertijd in het achterhoofd dat soms wel degelijk slim is. Google betaalde ooit 1,65 miljard dollar voor YouTube. Dat vond ik aanvankelijk belachelijk veel. Daar denk ik nu heel anders over.

Feit is dat Yahoo! nu in ieder geval weer bij miljoenen over de tong gaat. Het is de wet van de grote getallen.    Ik ben daar zelf ook gevoelig voor. Het is niet dat ik nu opeens weer een fanatiek gebruiker zal worden van Flickr, maar ik vind dat besef van het hebben van alternatieven gewoon zo interessant. Ik bedoel: ik heb nu meer opslagruimte in ‘de cloud’ dan ik thuis aan harde schijven heb. Bij Google, bij Copy, bij Dropbox, op Skydrive van Microsoft. 15 gieg hier, 10 gieg daar. En het mooie is: minstens 98% daarvan is onbenut. Gekkenhuis.

Gerelateerd:
Hoe Yahoo Flickr de das omdeed
Microsoft biedt 45 miljard voor Yahoo!
Een oude liefde in het opgelapte hart
Cool librarians. Yahoooooooooo…….

@

Reageer