clear

zoeken

search

Tupperware: onverslijtbaar springlevend

31 maart 2013

Als ik denk aan duurzaamheid denk ik ook vaak aan mijn moeder. Mijn moeder doet namelijk ongelooflijk lang met dingen. In de woonkamer staat nog steeds die eikenhouten kast die ze kocht in 1980 en in het keukenkastje tref ik nog altijd het suikerpotje met dat lepeltje van C.B.S. aan, dat ze waarschijnlijk al had voordat ik geboren was. Mijn moeder heeft ook nog steeds veel bakjes van Tupperware in huis. Oude bakjes van Tupperware. Ze zal die ergens in de jaren ’70 hebben gekocht, maar dat spul is zo onverwoestbaar dat ze er nu nog kliekjes mee kan opbergen in de koelkast. Ik schiet altijd in de lach, als ik dat zie. Ik plaag ma dan graag een beetje met haar zuinigheid omdat zij mij graag mag plagen met mijn spilzucht, maar ondertussen bewonder ik haar benadering van duurzaamheid ook. Waarom zou je iets weggooien waar je nog veel plezier aan beleeft?

Maar juist omdat al die Tupperware al zo lang meegaat ging ik er vanuit dat het merk iets van een andere tijd was. Dat het bedrijf inmiddels wel failliet zou zijn. Ik hoor er ook nooit meer iemand over. Wat een misverstand! Toen ik gisteren een verwijzing naar het bedrijf tegenkwam in een artikel over de succesvolle combinatie van sociale media en ‘party sales’ sloeg ik aan het googlen en constateerde dat dit bedrijf in 2011 nog steeds werd vertegenwoordigd door 2,1 miljoen verkopers in 100 landen en een omzet draaide van 2,6 miljard dollar. Het bedrijf verkoopt sinds 2010 zelfs producten via het web. Nederland had de primeur, dat jaar.

Nu is die webwinkel wel een beetje anders dan de webwinkels die ik gewend ben. De vernieuwing van het merk lijkt ‘m vooral te zitten in kunstgrepen als Kookstudio, de eigentijdse variant op de party van weleer. Tupperware zegt daar zelf het volgende over:

Anno 2012 is de Party een stuk moderner geworden en geƫvolueerd naar de Tupperware Kookstudio. Van woonkamer naar keuken, zogezegd, doordat mensen Tupperware-producten voornamelijk daar gebruiken. Ook in de Kookstudio krijgen Tupperware-klanten in een gezellige en ontspannen sfeer tips, recepten en een deskundige uitleg van de producten. Daarnaast is er de mogelijkheid om Tupperware-producten uit te proberen.

Niet alleen Tupperware is dus nog springlevend, de party sale leeft ook nog steeds voort, en wordt bij iedere toevoeging van een product aan je digitale winkelmandje als optie aangeboden. Wie had dat ooit kunnen denken? Blijkbaar wordt Tupperware nog steeds goed verkocht, zonder noemenswaardige reclame of inzet van sociale netwerken. Dat vind ik toch mooi. Het is een leuk onderwerp om over te bomen met moeders bovendien, al durf ik te wedden dat ze geen nieuwe producten zal gaan kopen. Die oude zijn toch nog gewoon goed?

Gerelateerd:
Gelezen: Viral Loop
Hoe is het toch met…Plastic Bertrand?
Plastieken Wereld

@

Reageer