clear

zoeken

search

Museumburen: mooie PR van het (Zeeuws) Museum

16 maart 2013

Drukwerk dat in onze brievenbus wordt geschoven bekijk ik maar zelden écht, maar vanochtend keek ik op van een kaart, afkomstig van het Zeeuws Museum. Het bleek een uitnodiging te zijn voor een speciale avond voor buren van het museum. Omdat ik in het verleden nogal eens heb gemopperd over de PR van erfgoedinstellingen (bijvoorbeeld over het alleen ophangen van posters in je eigen gebouw, terwijl je het liefst nieuwe doelgroepen zou willen bereiken) was ik nieuwsgierig naar het achterliggende concept.

De kaart verwijst naar Burenvanhetmuseum.nl, waar je na het invoeren van een meegestuurde code de daadwerkelijke uitnodiging in beeld krijgt, en de mogelijkheid om jezelf voor de avond in te schrijven. Vriendelijk, duidelijk en makkelijk: prima. Over het initiatief zelf  vond ik echter niet veel aanwijzingen. Alleen een mailadres van de Nederlandse Museumvereniging en een link naar het bedrijf On-D-Mand. Op de site van de vereniging vond ik uiteindelijk wat meer informatie in het jaarverslag van 2011:

De Burenavond ter gelegenheid van het 30e Museumweekend, die in 2012 wordt herhaald, is mede mogelijk gemaakt door de dertiende trekking van de BankGiro Loterij in februari 2010.Voor het museum vormen de buren een belangrijke groep ambassadeurs. Daarnaast is een wederzijdse goede band belangrijk.Het museum kweekt goodwill en krijgt
wellicht nieuwe vaste bezoekers. Bij de Burenavond krijgen omwonenden van ± 40 musea – meerjarige beneficiënten van deBGL – de kans op een ongedwongen manier het museum te leren kennen tijdens een exclusieve (avond)-openstelling.Van de genodigden die de Burenavond bezochten was bijna 30% niet eerder in het buurmuseum geweest.

Prachtig toch? Zo wil ik af en toe ook wel benaderd worden door archieven en bibliotheken. Het is sympathiek.

Gerelateerd:
Zeeuwse Museumskaters: een korte film
De onzin van reclamedrukwerk in je brievenbus
Cultureel Zeeland verliest vernieuwend trio

@

Reageer