clear

zoeken

search

McDonalds liegt…maar doet wel aan leesbevordering

06 maart 2013

Afgelopen weekend was ik samen met m’n meisje en haar twee zonen in Londen. Het was ruim 15 jaar geleden dat ik die stad bezocht dus ik viel, net als toen, van de ene in de andere verbazing. Die verbazing had uiteraard betrekking op de schoonheid van sommige gebouwen, en op al die gekke mensen die je er ziet, maar ik was bijvoorbeeld ook bijna vergeten hoe efficiënt het metrostelsel is, en zag nu eens met eigen ogen de duizenden beveiligingscamera’s van de stad.

Over de vestiging van McDonalds in Oxford Street, op de foto hierboven, was ik ook verbaasd. Het was me niet ontgaan dat de multinational sinds een tijdje de nadruk legt op de kleur groen, en zo de schijn ophoudt ook best gezond te kunnen zijn, maar de reclame op dit pand vond ik bijna schokkend. Lieve koetjes en kippetjes, afgewisseld met kreten als ‘verantwoordelijkheid’, ‘balans’ en ‘organisch’. Het leek geen mens op te vallen. Ik eet zelf ook wel eens een vette burger van deze snackgigant hoor, daar niet van, maar ik weet wel hoe smerig het bedrijf in werkelijkheid is. Dat beschreef ik drie jaar geleden in Fastfood, het gif van de wereld. Daarom stel ik zonder twijfel dat ik een bedrieglijker vorm van marketing nog nooit zag. Groener dan ooit? Duurzaam? Nieuwe transparantie? Wat een brutale campagne!

Toch zie ik ook wel lichtpuntjes, dat moet ik toegeven. Het bereik van deze fastfoodketen is enorm. Vanuit dat perspectief vind ik het wél interessant dat het bedrijf plannen smeedt om in de UK de bij kinderen populaire Happy Meals te vervangen door boeken. Ook daar zit natuurlijk een luchtje aan, maar aangezien die kids er toch komen, vind ik dit een betere optie dan goedkoop speelgoed. Psfk schrijft:

In recent years, McDonald’s has definitely been on the leading edge of repositioning for fast food brands – far out-pacing competitors. Healthier food options, sponsoring fitness initiatives in conjunction with the London Olympics, temporary name changes, and now literacy improvement. Will it be successful, or just a hollow gesture? Considering they distributed 9 million books last year through a similar pilot program, this idea has potential to succeed.

Een beetje leesbevordering, ter compensatie, vooruit maar. Het is een interessante aanvulling op de gratis WiFi en, wie weet, straks op de gratis draadloze stroom waar men mee experimenteert. Doet het bedrijf toch nog iets goed, misschien.

@

Foto: Schnitzelim

Reageer