clear

zoeken

search

De privacy-experimenten van Alessandro Acquisti

31 maart 2013

Soms krijg je het gevoel dat er rondom (online) privacykwesties nog maar drie ‘kampen’ zijn. Zij die weten en maatregelen treffen om de eigen privacy te waarborgen, zij die weten en onverschillig zijn, en zij die niet weten. Maar zo simpel is het uiteraard niet. Dat besef ik eens te meer na het lezen van het boeiende artikel Letting Down Our Guard With Web Privacy, in de New York Times. In dat artikel wordt aandacht besteed aan de opmerkelijke experimenten van gedragsecononoom Alessandro Acquisti. Die experimenten zetten je aan het denken. Neem nu dit verhaal:

Aiming to learn how consumers determine the value of their privacy, Mr. Acquisti dispatched a set of graduate students to a suburban mall on the outskirts of Pittsburgh. To some shoppers, the students offered a $10 discount card, plus an extra $2 discount in exchange for their shopping data. Half declined the extra offer — apparently, they weren’t willing to reveal the contents of their shopping cart for a mere $2.

To other shoppers, however, the students offered a different choice: a $12 discount card and the option of trading it in for $10 if they wished to keep their shopping record private. Curiously, this time, 90 percent of shoppers chose to keep the higher-value coupon — even if it meant giving away the information about what they had bought.

Dat is toch wel gek. Acquisti verklaart:

To Mr. Acquisti, the results offered a window into the tricks our minds can play. If we have something — in this case, ownership of our purchase data — we are more likely to value it. If we don’t have it at the outset, we aren’t likely to pay extra to acquire it. Context matters.

Het doet je afvragen hoe vaak je bewust op deze manier op het verkeerde been wordt gezet. Worden dit soort ‘verkooptrucjes’ ook online gebruikt, onder de instellingen van Facebook c.s.? Het zou me niets verbazen. Ik ga er in ieder geval op proberen te letten.

@

Reageer